Sprite introduceert in Nederland een baanbrekende nieuwe propositie; het frisdrankmerk wordt volledig* suikervrij en calorievrij:

  • De vernieuwde Sprite bevat de vertrouwde natuurlijke citroen- en limoensmaken, maar dan zónder suiker en zónder calorieën.
  • De huidige Sprite wordt vervangen door zijn suikervrije evenknie, gebaseerd op smaaktesten onder Nederlandse consumenten waaruit blijkt dat de suikervrije variant net zo lekker wordt gevonden als de huidige Sprite.
  • De transitie gaat gepaard met een fris nieuw uiterlijk en een verpakking die de 100% natuurlijke fruitsmaken in de drank benadrukt.

Coca-Cola Nederland kondigt vandaag de herlancering van Sprite aan, en dient hiermee als gidsland voor de rest van de wereld. Een ongekend ambitieuze stap waarbij de huidige Sprite met suiker van de markt wordt gehaald en wordt vervangen door het recept van zijn suikervrije tegenhanger Sprite Zero. Uitgebreide smaaktesten onder Nederlandse consumenten hebben uitgewezen dat de suikervrije Sprite net zo lekker wordt gevonden als de huidige Sprite. Reden genoeg om de wereldwijde primeur in Nederland plaats te laten vinden en van Sprite een volledig suikervrije en calorievrije drank te maken. 

Deze innovatie en wereldprimeur heeft tot gevolg dat een blikje Sprite (330ml), met voorheen 92 kilocalorieën, vanaf nu calorievrij is.


Sprite, na Coca-Cola het grootste merk van The Coca-Cola Company wereldwijd†, krijgt in Nederland een fris nieuw uiterlijk en een verpakking die de natuurlijke citroen- en limoensmaken benadrukt.

3,75 miljard minder kilocalorieën

The Coca-Cola Company werkt voortdurend aan de ontwikkeling van producten die passen bij de veranderende behoeften en lifestyle van de consument. De Nederlandse consument wil een goede smaak, maar kiest ook steeds vaker bewust. Met deze laatste innovatie, waarbij Sprite transformeert in een suikervrije en calorievrije drank, met dezelfde heerlijke smaak als het origineel, haalt het frisdrankmerk jaarlijks zo’n 3,75 miljard kilocalorieën uit het portfolio.

“We zijn enorm trots dat we met de herlancering van Sprite een compleet merk kunnen toevoegen aan ons calorievrije portfolio,” geeft Marieke Liesting, senior brand manager Sprite bij Coca-Cola Nederland, aan. “Omvangrijke testen hebben aangetoond dat Nederlandse consumenten de suikervrije Sprite nét zo lekker vinden als de klassieke variant met suiker. We zijn er dan ook van overtuigd dat de vernieuwde, verfrissende Sprite niet alleen de huidige Sprite fans zal aanspreken, maar ook een nieuwe doelgroep; iedereen die graag let op inname van calorieën maar wel wil genieten van een heerlijke smaak.”

Ambities voor 2020

Met de vernieuwde Sprite zet Coca-Cola in Nederland weer een stap richting haar ambitie om in 2020 het aantal calorieën per 100 ml verkocht product met 15% te verlagen (ten opzichte van het basisjaar 2012).

“Het is een logisch vervolg op de stappen die we al jaren binnen het merk Coca-Cola zetten. Zo kwamen we al in 1984 met het calorievrije Coca-Cola light op de markt en bijna 10 jaar geleden met Coca-Cola zero. En vorig jaar introduceerden we de nieuwe Coca-Cola zero sugar, met een smaak die nog meer op de vertrouwde smaak van Coca-Cola lijkt, maar dan zonder suiker en zonder calorieën,” aldus Richard Schlasberg, country manager bij Coca-Cola Nederland. “We innoveren continu en waar we kunnen, verlagen we het aantal calorieën in onze dranken. Daarmee bieden we mensen de keuze of en hoeveel calorieën zij consumeren, zonder concessies te doen aan die heerlijke smaak.”

De herlancering van Sprite wordt ondersteund middels een breed geïntegreerd plan bestaande uit onder 700.000 gratis samples, 290.000 nekhangers aan huidige Sprite-flessen om de verandering aan te kondigen op de winkelvloer, digitale advertenties, een nieuwe televisiecommercial, advertenties in landelijke dagbladen en magazines en een uitgebreide social media campagne. Ook worden huidige Sprite-fans door Coca-Cola Nederland uitgenodigd om het product als eerste te proeven.

De vernieuwde Sprite is vanaf 13 maart verkrijgbaar in de smaken citroen-limoen en citroen-limoen & munt. Sprite citroen-limoen & cranberry zal in april op de markt komen.

* M.u.v. de 375ml PET en 1L glazen fles (<1,65% van totale volume). Bron: Compass, YTD 52 2016.
† Bron: The Coca-Cola Company, internal volumes, February 2017.

###

Over Sprite
Sprite is een koolzuurhoudende frisdrank van The Coca-Cola Company. De drank werd in 1961 voor het eerst op de markt gebracht in de Verenigde Staten. Inmiddels is het één van de grootste en meest bekende frisdrankmerken ter wereld. Sprite is kleurloos en de originele variant heeft een citroen-limoensmaak. In 2002 werd voor het eerst de smaakvariant Sprite munt geïntroduceerd. In Nederland debuteerde deze drank in 2016.

Meer informatie
Kirsten van Zandwijk, Communicatie Manager Coca-Cola Nederland
cocacolacommunicatie@coca-cola.com
06 53 46 74 20