Tijdens de herlancering van Sprite stond de telefoon van Kirsten van Zandwijk roodgloeiend. Als Communicatie Manager staat zij sinds februari 2016 pers en media te woord en is zij verantwoordelijk voor de PR van alle merken en campagnes.

Kirsten heeft na haar studies Geschiedenis en Media & Journalistiek, onder meer ervaring opgedaan in verschillende functies bij USP Marketing PR en UNICEF Nederland. Ook heeft Kirsten zich een aantal jaar ingezet voor Atma - een non-profit consultant voor beter onderwijs in India – waaronder een aantal maanden fulltime op hun kantoor in Mumbai.

Nu is Kirsten bij Coca-Cola Nederland onderdeel van het Public Affairs & Communications team. Daarin is ze o.a. verantwoordelijk voor het onderhouden van pers- en mediarelaties en de PR campagnes rondom de merken. “Ik werk hierbij intensief samen met PR bureaus en natuurlijk mijn marketingcollega’s. Samen met onze media manager werk ik aan geïntegreerde campagnes met influencers, zodat earned en paid media elkaar versterken.’

Samenwerken met influencers

Kirsten haalt graag de buitenwereld naar binnen. “Coca-Cola wordt wel eens gezien als een groot, afstandelijk en onbereikbaar bedrijf. Wij maken ons er hard voor om te laten zien dat Coca-Cola juist een heel lokaal en benaderbaar bedrijf is,” vertelt Kirsten. “Dit doen we door open en transparant te communiceren, maar vooral ook te luisteren naar anderen. Daarom nodigen wij regelmatig young professionals en media uit om een kijkje te komen nemen. Of dit nu een afspraak op kantoor is, een open dag in onze fabriek of persreizen naar het R&D lab of de Chaudfontaine bottelarij. Ik ga graag met journalisten en online influencers in gesprek, om elkaar te inspireren en van elkaar te leren. ”

Coca-Cola werkt op verschillende campagnes samen met YouTubers, bloggers en andere influencers. “Voor Fanta geven we in de zomer van 2017 zelfs de hele marketingcampagne uit handen aan een jonge influencer. Deze generatie kijkt op een andere manier naar onze merken dan hoe wij dit misschien zelf doen. We vinden het heel leuk om te zien hoe jonge YouTubers op een creatieve en vernieuwende manier met onze merken omgaan. Deze frisse blik helpt ons ook vooruit.”

Geen marketing gericht op kinderen

Voordat Kirsten bij Coca-Cola ging werken, was zij vier jaar lang bij UNICEF Nederland verantwoordelijk voor de communicatie rondom corporate partnerships. Waar de overstap van UNICEF naar Coca-Cola misschien voor sommigen een onverwachte lijkt, voelde het voor Kirsten als een natuurlijke volgende stap: “UNICEF is in mijn hart gaan zitten, maar qua persoonlijke ambities vond ik het goed om ook eens aan ‘de andere kant’ te gaan kijken. Daar waar het bedrijfsleven en de maatschappij samen komen, wordt het voor mij interessant. Coca-Cola staat midden in de samenleving, en die rol brengt bepaalde verantwoordelijkheden met zich mee. Dat vind ik ontzettend leuk en belangrijk.”

Bij Coca-Cola zetten we in op een verantwoorde marketing en verkoop van onze producten. Zo maken we bijvoorbeeld nooit rechtstreeks reclame richting kinderen jonger dan 13 jaar. Een belangrijk punt voor Kirsten, zelf moeder van twee jonge kinderen. “Niet alleen omdat daar vanuit de industrie met de overheid afspraken over zijn gemaakt, maar het is ook een ethische kwestie. Kinderen hebben het recht om beschermd te worden tegen marketinguitingen. Wij trekken daar een hele harde lijn in. Of het nu gaat om ons watermerk Chaudfontaine of om een frisdrank als Coca-Cola, wij zijn niet aanwezig op basisscholen en communiceren nooit richting jonge kinderen. ”