NEWS


Title

subtitle

Onder de noemer ‘Making A Difference’ startte Coca-Cola Nederland eerder dit jaar een initiatief waarmee gezinnen die dat hard nodig hebben werden verrast met maaltijdvouchers van Coca-Cola’s lokale horecapartners. In de tweede coronagolf raakt de crisis wederom horecaondernemers, maar ook de gezinnen en individuen die het doorgaans al moeilijker hebben om rond te komen. Om die reden zet Coca-Cola Nederland ‘Making A Difference’ voort met een speciale december-editie. Via het Rode Kruis worden maaltijdvouchers verspreid die Coca-Cola Nederland afneemt bij horecaketen De Beren. Hiermee kunnen circa 750 gezinnen die afhankelijk zijn van voedselhulp een extra feestelijke maaltijd bestellen en thuis laten bezorgen. Daarnaast doneert Coca-Cola Nederland rechtstreeks 50.000 euro aan het Rode Kruis voor directe voedselhulp, in aanvulling op de donatie van 400.000 dollar (omgerekend €372.382) eerder dit jaar.

 

 

Making a Difference

Het Rode Kruis helpt mensen die als gevolg van de coronacrisis het hoofd niet boven water kunnen houden en geen aanspraak kunnen maken op andere vormen van hulp. Met een donatie aan het voedselprogramma van het Rode Kruis hoopt Coca-Cola Nederland deze mensen te helpen. Daarnaast worden er maaltijdvouchers uitgedeeld, waarmee gezinnen kunnen genieten van een gratis maaltijd van een De Beren-vestiging bij hen in de buurt. De vouchers worden uitgedeeld in zes steden: Amsterdam (Noord), Rotterdam, Den Haag, Leiden (Zuid), Tilburg en Utrecht. Met deze vouchers kunnen de gezinnen een maaltijd laten bezorgen tijdens de feestdagen of op ieder ander gewenst moment.  

 

Marjolein Mens, marketing manager bij de Beren: “Wij zien bij de Beren dat de omzet in de restaurants enorm is teruggelopen. Wij waarderen het ontzettend dat Coca-Cola Nederland 750 vouchers bij ons afneemt, waarmee wij gezinnen die het heel erg zwaar hebben een lekkere maaltijd kunnen bezorgen en zo een steentje kunnen bijdragen.”

 

 

Toegenomen vraag naar voedselhulp

De aanhoudende COVID-19-crisis zorgt voor schrijnende situaties bij honderdduizenden mensen die zich al in een kwetsbare positie bevinden of dreigen te komen. Een grote groep mensen heeft in de afgelopen periode hun inkomen verloren of deze sterk zien verminderen. Het Rode Kruis ziet dat de voedselnood sterk is gegroeid sinds mei 2020 en dat de nood (veel) langer voortduurt dan eerder ingeschat. Daarom deelt het Rode Kruis, in samenwerking met lokale organisaties, op diverse plekken in Nederland boodschappenkaarten uit. Daarmee kunnen mensen zelf hun dagelijkse boodschappen aanschaffen.  

 

Heleen van den Berg, hoofd Nationale Hulp bij het Rode Kruis: “Wij zijn bezig met de grootste hulpverleningsactie sinds de Watersnoodramp en onze vrijwilligers zijn dag en nacht in touw. We zijn blij dat we de nood kunnen verlichten maar het is voor Nederland wel een ramp van ongekende omvang. Dankzij Coca-Cola Nederland hebben wij boodschappenkaarten kunnen uitdelen aan de mensen die het echt nodig hebben, en daar zijn wij heel dankbaar voor.”

 

Geen marketingactiviteiten, maar lokale steun

Aan het begin van de eerste lockdown zette The Coca-Cola Company wereldwijd de marketingactiviteiten tijdelijk stil. In plaats daarvan werden aandacht, energie en middelen verplaatst naar daar waar hulp het hardst nodig was. Sindsdien hebben The Coca-Cola Company, bottelpartners en The Coca-Cola Foundation wereldwijd meer dan 120 miljoen dollar gedoneerd voor dringende hulpverlening ter bestrijding van het COVID-19-virus in de getroffen landen. 

 

Ook in Nederland is er meegewerkt aan verschillende lokale initiatieven, zoals steun aan het Rode Kruis, maar ook de inzamelingsactie van #geefjedrankjedoor en de campagne “Deze Coca-Cola krijg je van ons” - om horeca en andere klanten te ondersteunen.

 

Kirsten van Zandwijk, ‎Director Public Affairs, Communications & Sustainability bij Coca-Cola Nederland: “Het is niet de eerste keer dat de wegen van Coca-Cola en het Rode Kruis elkaar kruisen. Meer dan 100 jaar geleden vond de allereerste fondsenwerving plaats ten behoeve van het Amerikaanse Rode Kruis. The Coca-Cola Company heeft het Rode Kruis door de jaren heen ondersteund met financiële donaties, schenkingen van dranken, vrijwilligerswerk door werknemers en door het delen van onze marketingkanalen en -expertise. De samenwerking is uitgegroeid tot een krachtig, internationaal en intensief partnerschap waarbij de focus ligt op noodhulp en wederopbouw.”

Perscontact

Ben je journalist of bijv. blogger? Als je meer wilt weten over onze merken of andere Coca-Cola gerelateerde onderwerpen, neem dan contact met ons op. En laat ons weten hoe we je verder kunnen helpen.