Coca-Cola wereldwijde partner van The Ocean Cleanup

Coca-Cola wereldwijde partner van The Ocean Cleanup

Het partnerschap combineert het wereldwijde netwerk van Coca-Cola met de technologie en gegevens gestuurde oplossingen van The Ocean Cleanup en zal tegen het einde van 2022 reinigingssystemen in 15 rivieren implementeren. Waaronder de Interceptor van de Nederlandse non-profit die op zonne-energie werkt.

 

Er zijn al twee Interceptors door The Ocean Cleanup geïnstalleerd in Santo Domingo, de Dominicaanse Republiek en Can Tho, Vietnam die deel uitmaken van de samenwerking met Coca-Cola. Deze eerste installaties leggen de basis voor de doelstelling van de organisatie om het project in de komende vijf jaar uit te breiden tot 1.000 rivieren - die volgens onderzoek van The Ocean Cleanup verantwoordelijk zijn voor 80% van het plastic dat via rivieren in oceanen terechtkomt.

 

"De missie van The Ocean Cleanup is om de oceanen te ontdoen van plastic", zegt Boyan Slat, oprichter en CEO van The Ocean Cleanup. "Met 1000 rivieren die bijna 80% van het door rivieren meegevoerde plastic in oceanen uitstoten, groeit dit enorme probleem met de dag, en daarom zijn we altijd op zoek naar manieren om onze vooruitgang te versnellen. Onder het afval dat we met onze reinigingssystemen verzamelen, bevinden zich veel plastic flessen, waaronder verpakkingen van Coca-Cola. Daarom juich ik het toe dat zij zich als eerste in de sector bij onze missie hebben aangesloten, als onderdeel van hun bredere acties om een positieve impact te hebben op de wereldwijde plasticverontreiniging. Het is onze bedoeling om lering te trekken uit dit partnerschap, dat het potentieel heeft om zich in de toekomst verder te ontwikkelen, en om snel te blijven opschalen. Daarom geloof ik dat dit goed nieuws is voor onze oceanen."

 

De Interceptor, die in 2019 werd onthuld, is de eerste schaalbare oplossing om plastic te verzamelen uit rivieren - de waterwegen die plastic afval van land naar zee vervoeren. Afval dat met de stroming van rivieren meekomt wordt door een barrière naar de opening van de Interceptor geleid. Dankzij het catamaranontwerp van het vaartuig wordt de stroming van het water geoptimaliseerd om door het systeem te gaan, plastic met de stroom mee te voeren op een transportband en het afval af te geven aan een shuttle die het automatisch verdeelt over zes afvalcontainers voordat het teruggaat naar de wal voor recycling.

 

"Bij Coca-Cola zetten we onze teams ter plaatse in die de inzet van nieuwe Interceptors in rivieren over de hele wereld zullen ondersteunen, evenals de verwerking en recycling van het verzamelde afval", aldus Brian Smith, president en chief operating officer van The Coca-Cola Company. "We geloven dat we door samenwerking een echte impact kunnen maken. Dat is spannend: het is iets waarvan we weten dat onze werknemers over de hele wereld achter zullen staan, door te helpen bij de lokale uitvoering en het fungeren als ambassadeurs voor de bredere missie.”

 

Coca-Cola zal met The Ocean Cleanup samenwerken om de Interceptors waar mogelijk op te nemen in bestaande of komende programma's. Lokale teams zullen samenwerken met organisaties om de opgevangen PET-flessen te sorteren en uiteindelijk, waar mogelijk om te zetten in nieuwe flessen.

 

"Onze samenwerking zal zich richten op het opschalen van oplossingen die voorkomen dat plastic afval in de oceanen terechtkomt, waardoor de kraan naar 's werelds meest vervuilde rivieren effectief wordt dichtgedraaid," aldus Ben Jordan, senior director milieubeleid, The Coca-Cola Company. "We zullen ons wereldwijde netwerk van overheids-, gemeenschaps- en industriepartners inzetten om ervoor te zorgen dat ingezameld plastic afval wordt verwerkt en gerecycled ter ondersteuning van een circulaire economie en dat dit nooit meer in het water terechtkomt. In elke markt zullen we systeemcoalities en netwerken samenbrengen om een nog grotere impact te maken.”

 

Coca-Cola zal ook met The Ocean Cleanup samenwerken om extra uitvoerende partners te werven en investeringen te doen die nodig zijn om de Interceptor-oplossingen uit te rollen, licentiesteun te verkrijgen en camera's van het River Monitoring System (RMS) in te zetten voor verdere analyses van verontreiniging van rivieren.

 

"Als andere bedrijven het voorbeeld van Coca-Cola volgen," zei Dan Leahy, Chief Development Officer van The Ocean Cleanup, "zullen we de snelheid van onze uitrol over de hele wereld kunnen blijven opvoeren.”

 

Het partnerschap ondersteunt de World Without Waste verpakkingsdoelstelling van The Coca-Cola Company om tegen 2030 voor elk flesje of blikje dat het bedrijf verkoopt een flesje of blikje in te zamelen en te recyclen, en tegelijkertijd het gebruik van nieuwe verpakkingsmaterialen aanzienlijk te verminderen en alleen 100% recyclebare verpakkingsmaterialen te gebruiken. In Nederland hebben we hierin al grote stappen gemaakt. Zo bestaan al onze kleine plastic PET-flessen al voor 100% uit gerecycled plastic en volgende de grote flessen dit jaar nog *. Het bereiken van deze wereldwijde visie vereist investeringen in innovatie en samenwerking met partners om inzameling, recycling en duurzaam ontwerp te stimuleren.

 

Sinds 1995 steunt Coca-Cola de International Coastal Cleanup (ICC) van de Ocean Conservancy, 's werelds grootste inspanning voor de oceaan en waterwegen door vrijwilligers, en is Coca-Cola een oprichtend lid van de Trash Free Seas Alliance®. Ook heeft The Coca-Cola Foundation onlangs het Benioff Ocean Initiative van UC-Santa Barbara gesteund met haar in rivieren gelokaliseerde reinigingssystemen, inclusief subsidies voor dit project in negen landen.

 

Meer weten over onze acties ten aanzien van water, klimaat en leveringsketen? Kijk dan hier.


_____

* 100% gerecycled plastic voor kleine flessen (≤500 ml) per oktober 2020 en grote flessen in 2021 (excl. dop en etiket), in Nederland geproduceerd.