Jaaroverzicht: Coca-Cola solidair in de strijd tegen het coronavirus

Jaaroverzicht: Coca-Cola solidair in de strijd tegen het coronavirus

De Covid-19 crisis heeft ons allemaal geraakt en raakt ons nog steeds. Tijdens deze crisis verandert alles zo snel dat we er alles aan willen doen om onze middelen en acties in te zetten om de veiligheid van onze mensen te verzekeren, nauwe contacten te onderhouden met onze belangrijkste partners en om een positief verschil te maken binnen de samenleving. Alleen door samen de handen ineen te slaan kunnen we dit overwinnen. Of je nu een hulpverlener bent, iemand die werkzaam is in de voedingsindustrie of andere primaire diensten, of je steentje bijdraagt door thuis te blijven. 

 

In een eerder bericht meldden we al dat we onze marketingactiviteiten van begin april tot nader bericht stoppen en besloten hebben om onze energie en middelen in te zetten daar waar hulp nu het hardst nodig is. Hierbij richtten we ons niet alleen op de gezondheid en veiligheid van onze medewerkers, onze klanten en de samenleving, maar zetten wij ons ook in om te helpen bij de herstart van bedrijven, zelfstandigen en organisaties die door deze crisis een moeilijke periode doormaken. 

 

 

Jaaroverzicht Covid19 Initiatieven

In dit artikel vind je een overzicht van alle initiatieven waaraan Coca-Cola in Nederland in het afgelopen jaar aan heeft meegewerkt. Je vindt hier meer informatie over The Coca-Cola Foundation, onze steun aan het Rode Kruis, ziekenhuizen en voedselbanken en initiatieven om onze klanten een hart onder de riem te steken.  

 

 

The Coca-Cola Foundation

The Coca-Cola Foundation is de filantropische tak van The Coca-Cola Company. Het heeft als doel om terug te geven aan de maatschappij: Denk bijvoorbeeld aan steun aan het onderwijs, de strijd voor gelijkheid tussen man en vrouw, duurzaam waterbeheer en recycling. In deze uitzonderlijke tijden zullen The Coca-Cola Company, onze bottelpartners en The Coca-Cola Foundation wereldwijd 120 miljoen dollar doneren voor dringende hulpverlening ter bestrijding van het COVID-19-virus in de getroffen landen. Op die manier willen we voortbouwen op de vele steunacties die al in verschillende landen binnen onze regio plaatsvinden. In Nederland bekijken we samen met het Rode Kruis hoe wij hen kunnen helpen met de beschikbare financiële steun vanuit The Coca-Cola Foundation.   

 

foundation_options2

 

Steun aan het Rode Kruis

The Coca-Cola Company en 's werelds grootste humanitaire organisatie, de Internationale Federatie van het Rode Kruis- en Rode Halve Maanverenigingen, werken al meer dan 100 jaar samen om gemeenschappen in nood te ondersteunen. Wat begon met een fondsenwervingscampagne voor het Amerikaanse Rode Kruis in 1917, is uitgegroeid tot een vertrouwde samenwerking waarbij de nadruk ligt op noodhulp en wederopbouw.

 

Zo heeft het Rode Kruis een hulplijn geopend voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten en die een luisterend oor, advies of extra hulp nodig hebben. Daarnaast zijn er allerlei materialen nodig voor vrijwilligers van het Rode Kruis om op een veilige manier hulp te kunnen verlenen. Je kunt hierbij denken aan de aanschaf van beschermingsmiddelen zoals handschoenen en maskers, en medische tenten. Ook worden er thermometers aangeschaft die Rode Kruis-vrijwilligers in ziekenhuizen gebruiken om bezoekers te temperaturen en zo het risico op besmetting te verkleinen. Maar ook het vervoeren van coronapatiënten van en naar zorginstellingen hoort bij de hulp die het Rode Kruis nu in Nederland biedt. Daarnaast hebben we water en andere dranken gedoneerd aan Rode Kruis vrijwilligers en zorgpersoneel.

 

24-04-20 | Met een donatie van $400.000 (omgerekend €372.382) vanuit de Coca-Cola Foundation kunnen wij het Rode Kruis in Nederland de komende periode ondersteunen bij verschillende initiatieven. Lees hier het interview met het Rode Kruis. 

 

04-05-20 | "Wij bedanken het Rode Kruis voor hun harde werk en inzet in deze moeilijke tijd" - bekijk hier de video. 

 

14-05-20 | Vandaag is de Coke Studio Sessions gelanceerd, een exclusieve samenwerking tussen Coca-Cola en het nieuwe livestream muziek platform #BeApp. Voor een periode van 60 dagen treden meer dan 100 bekende artiesten op via een Livestream voor kijkers thuis. Met dit initiatief wordt wereldwijd geld voor het Internationale Rode Kruis  opgehaald door de in-app donaties van de kijkers thuis. De Coca-Cola foundation heeft aangegeven het bedrag aan donaties dat binnenkomt via de app te matchen tot een gezamenlijk totaal van $ 3 miljoen is bereikt. Lees hier alles over deze campagne. 

 

21-05-20 | Deze week heeft Coca-Cola in Nederland 300.000 biologisch afbreekbare rietjes van het merk Honest gedoneerd aan het Rode Kruis. Veel mensen in Nederland moeten uit een rietje drinken omdat drinken zonder rietje niet gaat. Het Rode Kruis gaat ervoor zorgen dat deze rietjes bij juist deze mensen terecht komen. En omdat ze los verpakt zijn, zijn deze rietjes ook nog eens extra hygiënisch! 

 

21-12-20 |  Coca-Cola Nederland slaat handen ineen met horecaketen De Beren en het Rode Kruis voor bijzondere actie Donatie aan voedselprogramma en dinervouchers voor gezinnen in koude decembermaand

Onder de noemer ‘Making A Difference’ startte Coca-Cola Nederland eerder dit jaar een initiatief waarmee gezinnen die dat hard nodig hebben werden verrast met maaltijdvouchers van Coca-Cola’s lokale horecapartners. In de tweede coronagolf raakt de crisis wederom horecaondernemers, maar ook de gezinnen en individuen die het doorgaans al moeilijker hebben om rond te komen. Om die reden zet Coca-Cola Nederland ‘Making A Difference’ voort met een speciale december-editie. Via het Rode Kruis worden maaltijdvouchers verspreid die Coca-Cola Nederland afneemt bij horecaketen De Beren. Hiermee kunnen circa 750 gezinnen die afhankelijk zijn van voedselhulp een extra feestelijke maaltijd bestellen en thuis laten bezorgen. Daarnaast doneert Coca-Cola Nederland rechtstreeks 50.000 euro aan het Rode Kruis voor directe voedselhulp, in aanvulling op de donatie van 400.000 dollar (omgerekend €372.382) eerder dit jaar. Je leest hier het volledige persbericht.

 

Geef deze kerst iets dat alleen jij kunt geven - jezelf

23-12-20 | Deze feestdagen moedigen wij iedereen aan om een oprechte verbinding op te zoeken met je dierbaren, want het beste cadeau dat je een ander kunt geven ben jijzelf. Maar soms is het niet mogelijk om je geliefden fysiek te zien. Daarom gaven wij een aantal mensen in het Rijndam Revalidatie centrum in Rotterdam een wel heel bijzondere ontmoeting: een persoonlijke boodschap van dierbaren via een hologram. Bekijk de video hier

 

 

#Geefjedrankjedoor - Samen doneren we onze dranken

Op 11 en 12 mei j.l was het dan zover; de inzamelingsactie van #geefjedrankjedoor.  Een initiatief waarbij Coca-Cola in Nederland samen met ondernemers en groothandels de krachten bundelen om onze dranken te doneren, daar waar ze op dit moment het hardst nodig zijn. Denk hierbij aan zorginstellingen en de kwetsbare groepen in de samenleving die nu, tijdens COVID-19, extra onder druk staan. Landelijk werden door Van der Valk bijna 50 parkeerplaatsen en hotels ter beschikking gesteld als inzamellocatie. In totaal werden 700.000 drankjes opgehaald! Lees hier alles over deze actie. 

 

Hulp aan ziekenhuizen  

Iedere dag wordt er door artsen, zorgpersoneel en vrijwilligers in Nederland hard gewerkt om de strijd tegen corona aan te gaan. We hebben daarom verschillende ziekenhuizen en zorginstellingen in Nederland voorzien van onze dranken. We doneerden onze producten aan onder andere het OLVG, Jeroen Bosch Ziekenhuis en tijdelijke noodziekenhuizen. En de vaste fruitleverancier die normaal gesproken de werkplekken bij Coca-Cola in Nederland voorziet van fruitkratten, levert onze kratten nu ook wekelijks af bij ziekenhuizen en zorginstellingen door heel Nederland.  

 

24-04-20 | Nu iedereen zoveel mogelijk vanuit huis werkt, hebben we naast de donaties van onze dranken, ook gekeken wat we nog meer kunnen doen. In samenwerking met Fruitful Office, de leverancier van onze fruitkistjes op kantoor, is besloten om onze fruitkisten nu wekelijks te doneren aan ziekenhuizen en zorginstellingen door heel Nederland.  In de periode van 22 april t/m 20 mei werden er zo'n 5.000 porties fruit gedoneerd.

 

13-05-20 | Dat ondernemers en hulporganisaties in deze tijden creatief zijn om en steentje bij te dragen is al gebleken uit de vele innovatieve ideeën die we dagelijks voorbij zien komen. Zo ook onze samenwerking met het NOC*NSF waarbij de aangeschafte materialen voor de Olympische Spelen 2020 in Tokyo zijn gedoneerd aan 17 ziekenhuizen in Nederland. Met name de materialen die helpen bij verkoeling van het lichaam, zoals koelvesten, koelboxen en slushmachines. Coca-Cola in Nederland heeft ter aanvulling hierop 200 potten met Aquarius Powders gedoneerd voor het gebruik van de slushmachines. Deze speciale poeders zijn exclusief ontwikkeld voor de topsport en helpen de lichaamstemperatuur te regelen en te verlagen bij extreem hoge inspanning. Wij hopen dat we ook op deze manier een bijdrage kunnen leveren in de strijd tegen het virus. Lees hier meer. 

 

Hulp aan voedselbanken 

Bepaalde groepen binnen onze samenleving die het al moeilijk hadden, komen door de huidige situatie en de onvoorziene maatregelen nog meer onder druk te staan. Om die reden hebben wij verschillende voedselbanken van producten voorzien waaronder Voedselbanken NederlandVoedselbank ArnhemVoedselbank Groningen en de Islamitische Voedselbank Rotterdam.   

 

24-04-20 | De Ramadan is vandaag  begonnen en is voor moslims over de hele wereld is het een maand van vasten, gebed, samenhorigheid en reflectie. Nu sociale afstand nog steeds nodig is, zal ook de Ramadan heel anders aanvoelen dit jaar. Tijdens de COVID-19 pandemie doen we productdonaties aan voedselbanken in het hele land. Waaronder ook de Islamitische Voedselbank, die deze week Ramadanpakketten samenstelt voor gezinnen in nood.

  

Ondersteuning voor ondernemers in de horeca  

Sinds de verplichte sluiting van horecazaken, gingen de deuren dicht van bars, cafés, discotheken en restaurants. Om die horecazaken bij te staan in deze moeilijke tijd, ondersteunden wij twee branche-brede initiatieven: 

#helpdehoreca 

Samen met de Koninklijke Horeca Nederland en verschillende horecapartners is het initiatief #helpdehoreca opgericht. Horecazaken konden zich op dit platform registreren waarna de consument bij die zaak waardebonnen kon kopen. De volledige opbrengst ging natuurlijk naar die specifieke horecazaak, terwijl wij en de andere organiserende partners de administratie- en transactiekosten voor onze rekening nemen. Door dit initiatief kan iedereen straks weer genieten van mooie momenten in hun favoriete restaurant of café.  

 

Meer weten? Horecaondernemers die zich willen aanmelden, kunnen hun gegevens achterlaten op helpdehoreca.nl.

 

04-04-20 | Deze ondersteuning voor Nederlandse horecaondernemers is sinds twee weken live en mét succes; inmiddels zijn er 5.989 horecaoutlets aangesloten en 25.000 vouchers verkocht, met een waarde van 1,18 miljoen euro.  

 

17-04-20 | Inmiddels zijn maar liefst 7.021 horecaoulets aangesloten en is het aantal verkochte vouchers opgelopen naar 34.100! Dit vertegenwoordigt een waarde van 1,6 miljoen euro.

 

21-04-20 | Sinds de laatste update hebben +/- 130 horecaoulets zich aangesloten bij #helpdehoreca, wat het totaal op 7.150 brengt. Het aantal verkochte vouchers is gestegen naar 37.759 en de teller staat nu op het prachtige bedrag van 1.768.800 euro!

 

24-04-20 | Deze week heeft #Helpdehoreca een video gepubliceerd waarin de highlights tot nu toe en van wat nog komen gaat zijn opgenomen. Bekijk de video hier. Inmiddels zijn er ruim 7300 horecaoutlets aangesloten en 39.006 vouchers verkocht meteen waarde van 1.844.700 euro!

 

04-05-20 | #helpdehoreca blijft groeien. Vandaag staat het aantal aangesloten horecaoutlets op 7.546, het aantal verkochte vouchers op 46.209 en heeft de vertegenwoordigde waarde de 2 miljoen euro ruim overschreden (€ 2.179.000)!

 

08-05-20 | Vandaag staat de teller op 7.609 deelnemers en 47.774 vouchers met een waarde van 2.261.000 euro. Daarnaast worden er komende week extra acties gelanceerd zoals de moederdagactie en de dag van de verpleging op 12 mei a.s. 

 

 

#samenuitsamenthuis 

Met ‘Samen uit, samen thuis’, een nieuw branche breed initiatief voor alle restaurants in Nederland, roept ook Coca-Cola in Nederland mensen op om juist nu ‘uit eten’ te blijven gaan, maar dan thuis om zo je favoriete lokale restaurants te steunen. Het initiatief vraagt Nederlanders om hun favoriete restaurant te helpen door er te bestellen en af te halen en een foto van hun bezorg- of afhaalmaaltijd te delen op Social Media met de hashtag #samenuitsamenthuis

 

03-04-20 | Kranten en (vak)media rapporteren een bereik van +3 miljoen na de eerste week van lancering van #samenuitsamenthuis.  

 

05-04-20 | Door de inzet van verschillende Nederlandse influencers op Social Media heeft de campagne nog eens een boost gekregen met een bereik van ruim 1.3 miljoen! 

  

06-05-20 | Afgelopen week was officieel de laatste week van de "Samen uit, Samen thuis" campagne. Met behulp van de 16 deelnemende partijen heeft de campagne veel zichtbaarheid gegenereerd op o.a. TV, Print, Digitale Media, Social Media en Influencer kanalen. In totaal was dit goed voor meer dan 20 miljoen hits!

 

 

Steun aan/van onze medewerkers 

Onze medewerkers ervaren ook dagelijks de effecten van de crisis. Met name onze collega’s in het Brabantse Dongen zorgen er dag in, dag uit voor dat er nieuwe producten worden gemaakt en getransporteerd en dat deze uiteindelijk ook in de schappen terecht komen.  Wij zien het als een eer en verantwoordelijkheid om een bijdrage te mogen leveren aan continuïteit van de levensmiddelenindustrie in Nederland. We doen dit op de veiligst mogelijke manier om bescherming van onze medewerkers en klanten te garanderen. Hierbij volgen wij uiteraard alle richtlijnen van het RIVM

 

Coca-Cola doneert prijzengeld aan goed doel; The Ocean Cleanup


The Coca-Cola Company heeft dit jaar met de West-Europese markt een interne prijs gewonnen; de Woodruff Cup. Vernoemd naar één van de belangrijkste marketeers van de 20e eeuw en een prestigieuze interne onderscheiding voor de best-presterende markt in het wereldwijde Coca-Cola-systeem. In andere omstandigheden een aanleiding voor een feestje, maar in de huidige situatie hebben collega’s gezamenlijk besloten om het budget dat aan de prijs verbonden is te doneren aan een goed doel. Alle landen mochten zelf een keuze maken voor een lokale maatschappelijke organisatie en omdat ook in deze tijd het behalen van onze duurzaamheidsdoelstellingen een prioriteit is; is de keuze voor Nederland gevallen op The Ocean Cleanup. The Ocean Cleanup is een non-profit organisatie die zich inzet om geavanceerde technologieën te ontwikkelen om plastic afval  op te ruimen uit rivieren en oceanen.

 

#FoodHeroes 

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is de ‘Food Heroes’ campagne gestart op initiatief van o.a. FoodDrinkEurope. Deze campagne is erop gericht om alle werknemers die in deze industrie werkzaam zijn te bedanken voor hun steun en inspanningen in deze uitdagende tijd. Via verschillende kanalen (o.a. Social Media) willen zij de #FoodHeroes in het zonnetje zetten, waaronder onze collega’s in Dongen.

 

 

Regionale initiatieven 

 

Excelsior4All

Stichting Excelsior4All is de maatschappelijke foundation van de rotterdamse voetbalclub Excelsior. Deze stichting zet zich in voor de lokale samenleving en wil vooral bijdragen aan ontwikkelingen op sportief, maatschappelijk, sociaal en economisch vlak. Ook dit jaar stonden er weer een aantal mooie programma's op de planning, waaronder ‘Talentontwikkeling = Topsport’ en ‘Playing for Succes’. Nu de deelnemers niet meer fysiek bij elkaar mogen komen, heeft Excelsior ervoor gezorgd dat (bijna) alle programma’s virtueel plaatsvinden. Coca-Cola heeft als partner van Excelsior4All een financiële bijdrage geleverd, waarvoor 25 laptops zijn aangeschaft die ter beschikking worden gesteld aan deelnemers die thuis niet over een laptop beschikken en daardoor de programma's niet konden volgen. Bekijk hier de video die Excelsior4All plaatste naar aanleiding van dit initiatief.

 

Brabant ge kunt ‘t  

Wij doneerden producten aan Brabant ge kunt ‘t - een initiatief van onze partner Livewall-  met als doel om thuiswerkers in het zwaar getroffen Brabant een hart onder de riem te steken door het bieden van begeleiding, tips en onder andere survivalpakketten.  

 

Stichting Present

In samenwerking met onze partner Stichting Present zijn meer dan 200 eenzame mensen in de bloemen gezet. Waaronder, alleenstaande moeders met een minimum inkomen; psychiatrische patiënten en mensen met een beperking. Om ze te laten weten dat ze er in deze tijd niet alleen voor staan. 

 

07-05-20 | Met behulp van onze collega's werden vandaag 300 bossen (rode) tulpen in Apeldoorn,  300 in Enschede, 300 in Zwolle, 400 planten in Rotterdam en... 700 planten in Dongen uitgedeeld. "Het was super, ik heb nu met eigen ogen kunnen zien wat een klein gebaar voor deze groep mensen kan doen. Niets dan lachende gezichten en opmerkingen: wat goed dat jullie aan ons denken. Wat mooi om hieraan mee te mogen doen", zegt Jacqueline Theuns (CCEP)