Sabine Everaet is niet alleen verantwoordelijk voor onze IT-afdeling in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, ze is ook sterk begaan met vrouwen en hun carrièremogelijkheden. Sabine is een mooi voorbeeld van ons streven om meer vrouwen tot het topmanagement te laten doorgroeien.

In de 22 jaar dat ze bij ons werkt, heeft Sabine verschillende lokale en internationale functies vervuld. Sinds 2009 is ze Europees CIO (Chief Information Officer) en sinds kort neemt ze er ook het Midden-Oosten en Afrika bij. In die rol is ze zowel bezig met operationele zaken zoals de IT-infrastructuur als met strategische oplossingen, zoals digitale marketing.

IT staat bekend als een ‘mannenbranche’. Hoe is dat bij Coca-Cola?

“Het internationale IT-management team heeft een goede balans: de helft bestaat uit vrouwen. Binnen Europa ben ik de derde vrouw op rij die de functie van CIO bekleedt. Qua managementposities zit het dus goed, maar binnen de operationele teams zijn er heel wat minder vrouwen. We vinden relatief minder vrouwen op de arbeidsmarkt met de nodige ervaring, die ook nog interesse tonen in een betreffende functie. Gebrek aan interesse komt deels door een verkeerde perceptie over werken in IT, maar digitalisering vindt door het hele bedrijf plaats en steeds meer in marketing en communicatie. Ik heb daarom nauw samengewerkt met de Europese Commissie en met Belgische universiteiten om het imago van IT bij te stellen en zo meer vrouwen aan te trekken.”

Wat doe je nog meer op het gebied van diversiteit?

“Ik ben voorzitter van The Coca-Cola Company's European Women Leadership Council en vertegenwoordig daarmee Europa in de Global Council. Deze raad brengt een aantal vrouwelijke Coca-Cola managers wereldwijd samen om de top te adviseren rond programma’s die vrouwen in leiderschapsposities stimuleren. Er wordt ook hard gewerkt aan etnische diversiteit en het balanceren van leeftijdsgeneraties.

Daarnaast probeer ik zowel intern als extern een rolmodel te zijn en zo de jongere generatie vrouwen aan te moedigen om te groeien binnen het bedrijf. Dit vertaalt zich in het deelnemen aan panels en het delen van persoonlijke tips en ervaringen.

Waarom geloof je dat Coca-Cola een kweekvijver voor jong talent kan zijn?

“Coca-Cola is een goede werkgever en er wordt enorm geïnvesteerd in verschillende mensen. Leiderschapsworkshops zijn van zeer hoge kwaliteit en het onderwerp diversiteit maakt daar ook deel van uit. Jonge mannen en vrouwen met potentie krijgen veel steun en aandacht om door te groeien.

Tot slot, welke gouden tip geef je mee aan jong talent?

“Ik heb ooit 10 tips op papier gezet en als ik daar eentje uit moet pikken, is het: wees pragmatisch. Als er zich kansen aanbieden op het werk, denk er dan niet te veel over na. Je neemt de juiste beslissing voor jezelf en werkt toe naar het behalen van je doel. Waar je wel over moet nadenken, zijn factoren die je echt motiveren. Dit zorgt ervoor dat je carrière gelijk staat aan je passies.”