Coca-Cola werkt samen met JINC, een organisatie die vindt dat ieder kind een eerlijke kans op de arbeidsmarkt verdient en zich daarvoor inzet. Zo krijgen vmbo'ers sollicitatietrainingen van managers uit het bedrijfsleven en leren zij de jongeren de kneepjes van het solliciteren.

Marieke Liesting, senior brand manager bij Coca-Cola Nederland gaf onlangs zo een training op het Montfort College in Rotterdam. “Ik was meteen enthousiast over dit initiatief omdat het heel concreet tieners op weg helpt naar de arbeidsmarkt en ik mijn ervaring op een leuke manier kan delen. Coca-Cola spreekt veel tieners tot de verbeelding en met deze training kan je laten zien dat werken bij een dergelijk bedrijf helemaal niet onbereikbaar is.”

Marieke Liesting, senior brand manager bij Coca-Cola Nederland 

Leren te solliciteren

Solliciteren is een vak apart en er zijn veel bepalende factoren die ervoor zorgen dat je voor een tweede gesprek wordt uitgenodigd of zelfs wordt aangenomen. Hoe geef je een goede handdruk, maar ook wat voor vragen je kunt stellen én verwachten tijdens een gesprek. Dat leren de vmbo’ers tijdens de Sollicitatietraining van JINC. Veel jongeren weten zich namelijk geen raad tijdens een sollicitatiegesprek of in de loop er naartoe en dan gaat het vaak mis. Ze komen ongeïnteresseerd over, zijn niet goed voorbereid en hebben weinig kennis van het bedrijf waar ze solliciteren.

Reageren op echte vacatures

De leerlingen schrijven van tevoren op school een sollicitatiebrief en een cv. De trainers kruipen tijdens de training in de huid van de bedrijven waar de leerlingen willen werken. Met vijf leerlingen wordt een ‘echt’ sollicitatiegesprek gevoerd. “Omdat we niet hun vaste leraar zijn en vanuit het bedrijfsleven komen, merk je dat je tips echt serieus worden genomen. De reacties van de leerlingen waren echt heel leuk. Bij het voorstellen waren ze vooral heel nieuwsgierig wat voor werk ik doe bij Coca-Cola. Ze namen alles aandachtig in zich op.

Het fijne aan dit programma is dat wij vanuit onze ervaring echt wat kunnen bijdragen met de kennis die ze hebben. Daarnaast sta je een ochtend in een totaal andere omgeving dan op een normale werkdag, wat ook weer heel leerzaam was voor mij. Het werkt twee kanten op: de leerlingen leren van mij hoe ze zich nog beter kunnen presenteren. En ik leer weer van hen door de vragen die ze stellen, en het geven van een training op een ander niveau dan je gewend bent. Ik ben na de sollicitatietraining nog enthousiaster over het initiatief van JINC,” vertelt Marieke.