Fanta zou Fanta niet zijn als het niet weer zou komen met een nieuwe gedurfde, creatieve campagne. Samen met vier creatieve jongeren gaat YouTuber Kalvijn (Kelvin Boerma) de hele zomer lang het Fanta Nederland marketingteam vormen. En daar stond Kelvin zelf ook even van te kijken…

De 21-jarige Kelvin Boerma reageerde verbaasd toen hij hoorde dat hij de nieuwe baas van Fanta werd: “Ik stond er wel even van te kijken dat een groot merk als Fanta dit zomaar durft, maar ik was gelijk enthousiast.” We stelden Kelvin, die bekend staat om zijn succesvolle YouTubekanalen zoals Kalvijn, Potkast en Cinemates, wat vragen over zijn nieuwe tijdelijke baan.

Wat ga je precies doen voor Fanta?

“In de serie ‘Baas Zijn Met Kalvijn’ kun je het hele avontuur volgen van mijn creatieve bazenteam, waarin we op drie verschillende manieren de marketing voor Fanta gaan doen. In de eerste aflevering deed ik een oproep aan mijn volgers om zich aan te melden voor het team met de hashtag #EIGENBAAS. De vier creatievelingen werden gekozen op basis van talent en persoonlijkheid. Hoe en wat we gaan doen weet niemand, dit leggen we allemaal vast in de serie. Fanta heeft dus nog geen idee wat er gaat gebeuren en dat is best spannend maar wel heel dapper.”

Was jouw komst bij Fanta zo hard nodig? 

“Deels, ik denk dat veel merken kunnen leren van jongeren zoals ik, omdat we toch anders naar de wereld kijken. Als je producten maakt voor een jongere doelgroep, is het belangrijk dat je ook op het denkniveau van die doelgroep zit. Volwassenen hebben een andere kijk op de wereld. Ik vergelijk de marketeers van Fanta een beetje met ouders die je gaan vertellen wat er nu hip en cool is. Die weten ook niet echt precies wat er speelt. Uiteindelijk weten jongeren zoals ik het beste wat ons aanspreekt. Wat mij betreft mag dit vaker gebeuren.”

Wanneer ben je tevreden over de samenwerking?

“Als er een goede klik tussen mij en het team is en we samen mooie dingen kunnen maken. Ik denk dat het heel goed is als grote merken samen met jongeren werken. Wat er ook uit mijn marketing ideeën komt, is het vooral cool om te laten zien dat Fanta dit durft. Het maakt het merk wat stoerder en dapperder. Ik heb al jaren een heel uitgesproken mening over reclames en daarom hebben de Fanta marketeers gezegd: ‘Als jij zo goed weet wat een goede en slechte reclame is, mag je het zelf gaan doen’.”

Geen marketing voor 13- leeftijd

Coca-Cola heeft heel bewust gekozen voor een samenwerking met Kalvijn die een oudere doelgroep aanspreekt. Zijn vier grote YouTube kanalen hebben een doelgroep die voornamelijk bestaat uit jongeren in de leeftijd van 16 tot 19 jaar. Dit sluit aan bij de inzet van Coca-Cola op een verantwoorde marketing en verkoop van onze producten. We maken nooit rechtstreeks reclame richting kinderen jonger dan 13 jaar. Niet alleen omdat daar vanuit de industrie met de overheid afspraken over zijn gemaakt, maar het is ook een ethische kwestie. Of het nu gaat om ons watermerk Chaudfontaine of om een frisdrank als Fanta, wij zijn niet aanwezig op basisscholen en communiceren nooit richting jonge kinderen.