Het glazen Coca-Cola flesje met geribbelde lijnen en organische rondingen is wereldwijd bekend. Zelfs met de ogen dicht, op de tast, is de fles te herkennen. Benieuwd naar hoe het Coca-Cola flesje uitgroeide tot een wereldwijd cultobject? Ontdek de geschiedenis achter de contour fles.

1894 – Een bescheiden start

Joseph A. Biedenharn, eigenaar van een winkel in Mississippi (USA) richt de eerste Coca-Cola bottelarij op. Hij biedt de drank aan in een eenvoudige fles en stuurt een contract door naar Asa Candler - de eigenaar van Coca-Cola. Biedenharn wil Coca-Cola op grotere schaal bottelen, maar Candler gaat hier niet op in.

1899 – Bottelen op grote schaal

In 1899 is Candler wel klaar voor massale verkoop van Coca-Cola en geeft hij Benjamin Thomas en Joseph Whitehead de exclusieve rechten. Zij gaan de drank bottelen en verkopen in bijna alle delen van de Verenigde Staten.

1916 – De geboorte van de ‘contour fles’

Bottelaars bedenken zich dat een simpele, rechte fles niet bijzonder genoeg is en dat consumenten Coca-Cola kunnen verwarren met andere merken. Daarom zet Coca-Cola verschillende glasproducenten aan het werk om een unieke fles te ontwerpen. Uiteindelijk is het The Root Glass Company uit Indiana, die de beroemde contour fles ontwerpt. Het bedrijf baseert zich voor het ontwerp op een geribbelde cacao boon. Men denkt namelijk ten onrechte dat de cacaoboon deel uitmaakt van het geheime recept. Coca-Cola is echter heel tevreden met het ontwerp en presenteert de contour fles in 1916 met trots aan het grote publiek.


1920 & 1923 – 1.200 bottelaars en six-packs

In 1920 is het bedrijf enorm gegroeid en zijn er meer dan 1.200 bottelaars verspreid over heel Amerika. In 1923 schakelt Coca-Cola six-pack bezorgers zodat gezinnen thuis van een ijskoud drankje konden genieten.

1943 & 1950 – Dali en TIME Magazine

Salvador Dali verwerkt in 1943 een Coca-Cola fles in het schilderij ‘Poëzie in Amerika’ en in 1950 is de contourfles het eerste commerciële product dat verschijnt op de cover van het tijdschrift TIME. Daarmee wordt de internationale merkbekendheid nog eens aangetoond.

1955 & 1978 – Verpakkingskeuze

Voor het eerst kunnen consumenten verschillende verpakkingsformaten van Coca-Cola kopen. Naast de traditionele glazen flessen start Coca-Cola nu ook met de verkoop van blikjes. In 1978 introduceert Coca-Cola de twee liter PET fles. Deze wordt erg populair omdat het onbreekbaar, goed afsluitbaar, licht en recyclebaar is.

2000 – Minder afval

In 2000 introduceert Coca-Cola een glazen contour fles die minder weegt en ook minder kost. Daarnaast is deze fles 40 procent sterker en 20 procent lichter dan de originele contourfles. In 2006 bespaart Coca-Cola hierdoor ongeveer 52.000 ton glas.

2005 – Aluminium flessen

Coca-Cola werkt in 2005 samen met ontwerpbureaus uit vijf continenten om de nieuwe aluminium contour fles ‘M5’ (Magnificent 5) te lanceren.


2009 – Introductie PlantBottle

In 2009 lanceert Coca-Cola de innovatieve PlantBottle: een volledig recyclebare PET fles, waarvan 30  procent gemaakt is van plantaardige materialen zoals suikerriet.

2013 - 2014 – Share a Coke

In de zomer van 2013 ruilt Coca-Cola haar iconische logo in voor de meest populaire namen van liefhebbers wereldwijd.


2015 – Eénmerkstrategie

Coca-Cola voegt het productportfolio van Coca-Cola (zoals Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola zero sugar en Coca-Cola life) samen, om zo keuze aan varianten binnen het portfolio te benadrukken.