Het glazen Coca-Cola flesje met geribbelde lijnen en rondingen is wereldwijd bekend. Zelfs met de ogen dicht kan je de fles op de tast herkennen. Benieuwd naar hoe het Coca-Cola flesje uitgroeide tot een wereldwijd cultobject? Ontdek de geschiedenis van de contourfles.

1894 – Een bescheiden start

Joseph A. Biedenharn, eigenaar van een winkel in Mississippi (USA) richt de eerste Coca-Cola bottelarij op. Hij biedt de drank aan in een eenvoudige fles en stuurt een contract door naar Asa Candler - de eigenaar van Coca-Cola. Biedenharn wil Coca-Cola op grotere schaal bottelen, maar Candler gaat hier niet op in.

1899 – Bottelen op grote schaal

In 1899 is Candler wel klaar voor massale verkoop van Coca-Cola en geeft hij Benjamin Thomas en Joseph Whitehead de exclusieve rechten. Zij gaan de drank bottelen en verkopen in bijna alle delen van de Verenigde Staten.

1916 – De geboorte van de contourfles

Bottelaars vinden dat een simpele, rechte fles niet bijzonder genoeg is voor Coca-Cola en dat consumenten de drank kunnen verwarren met andere merken. Daarom zet Coca-Cola verschillende glasproducenten aan het werk om een unieke fles te ontwerpen. Uiteindelijk is het The Root Glass Company uit Indiana die de beroemde contourfles ontwerpt. Het bedrijf baseert het ontwerp op een geribbelde cacaoboon. Men denkt namelijk ten onrechte dat de cacaoboon deel uitmaakt van het geheime recept. Coca-Cola is echter heel tevreden met het ontwerp en presenteert in 1916 de contourfles met trots aan het grote publiek.

De eerste schets van de beroemde Coca-Cola contourfles
De eerste schets van de beroemde Coca-Cola contourfles.

1920 & 1923 – 1.200 bottelaars en six-packs

In 1920 is het bedrijf enorm gegroeid en zijn er meer dan 1.200 bottelaars verspreid over heel Amerika. In 1923 gaat Coca-Cola sixpacks aan huis bezorgen, zodat gezinnen thuis van een ijskoud drankje kunnen genieten.

1943 & 1950 – Dali en TIME Magazine

Salvador Dali verwerkt in 1943 een Coca-Cola fles in het schilderij ‘Poëzie in Amerika’. In 1950 is de contourfles het eerste commerciële product dat verschijnt op de cover van tijdschrift TIME. Daarmee wordt de internationale merkbekendheid eens te meer bevestigd.

1955 & 1978 – Verpakkingskeuze

Voor het eerst kunnen consumenten verschillende verpakkingsformaten van Coca-Cola kopen. Naast de traditionele glazen flessen start Coca-Cola nu ook met de verkoop van blikjes. In 1978 introduceert Coca-Cola de 2 liter PET-fles. Deze wordt erg populair omdat de PET-fles licht en onbreekbaar is, je de fles goed kan afsluiten en het te recyclen is.

2000 – Minder afval

In 2000 introduceert Coca-Cola een glazen contourfles die minder weegt en ook minder kost. Daarnaast is deze fles 40% sterker en 20% lichter dan de originele contourfles. Hierdoor bespaart Coca-Cola ongeveer 52.000 ton glas.

2005 – Aluminium flessen

Coca-Cola werkt in 2005 samen met ontwerpbureaus uit vijf continenten om de nieuwe aluminium contour fles ‘M5’ (Magnificent 5) te lanceren.

Coca-Cola lanceert in 2005 een nieuwe aluminium contourfles 'M5' oftewel Magnificent 5
Coca-Cola lanceert in 2005 een nieuwe aluminium contourfles 'M5' oftewel Magnificent 5.

2009 – Introductie PlantBottle

In 2009 lanceert Coca-Cola de innovatieve PlantBottle: een volledig recyclebare PET fles, waarvan 30% gemaakt is van plantaardige materialen zoals suikerriet.

2013 - 2014 – Share a Coke

In de zomer van 2013 ruilt Coca-Cola haar iconische logo op flessen en blikjes in voor de meest populaire namen van liefhebbers wereldwijd.

Tijdens de 'Share a Coke' campagne in 2013-2014 verruilen we het Coca-Cola logo op onze flessen en blikken voor namen.
Tijdens de 'Share a Coke' campagne in 2013-2014 verruilen we het Coca-Cola logo op onze flessen en blikken voor namen.

2015 – Eénmerkstrategie

We voegen alle varianten Coca-Cola samen onder de éénmerkstrategie, zodat de link tussen de originele Coca-Cola en de varianten Coca-Cola zero sugarCoca-Cola light en Coca-Cola life duidelijk is en consumenten bewust een keuze kunnen maken voor hun persoonlijke favoriet.