Het Coca-Cola rood is zo herkenbaar: als je het ziet, weet je gelijk om welk merk het gaat. Hoe is deze kleur zo verbonden geraakt aan ons merk? Coca-Cola geschiedenis-expert Ted Ryan vertelt het verhaal achter de meest bekende kleurcombinatie ter wereld.

“Hiervoor moeten we helemaal terug naar de oorsprong van het merk,” vertelt Ted Ryan. “Terug naar 1886 toen Dr. John Pemberton een karamelkleurige siroop met koolzuurhoudend water mengde.”

Contrast tussen rood en wit

In 1886 bedacht Frank M. Robinson, de boekhouder van Dr. John Pemberton, de naam Coca-Cola voor het drankje omdat hij dacht dat de twee C’s pakkend zouden zijn in reclame-uitingen. Ook ontwierp hij het beroemde Spenserian Script logo. “Robinson vond het contrast tussen rood en wit mooi en schreef daarom “Coca-Cola Delicious and Refreshing” met rode letters op een wit uithangbord.”


Rond deze tijd werd Coca-Cola, net als veel andere dranken, verkocht uit vaten. Om duidelijk te maken dat er Coca-Cola in zat, en bijvoorbeeld geen alcoholische drank, maakte het bedrijf de vaten met frisdrank rood. “Dit, samen met het eerste reclamebord, zorgde er voor dat rood de hoofdkleur van Coca-Cola werd,” vertelt Ted.

Coca-Cola 'red disc'

In 1948 introduceerde het merk de ‘red disc’ (rode schijf), die de band tussen Coca-Cola en de kleur rood nog sterker maakte. “Als het winkelend publiek de ‘red disc’ op een winkelpui zag, wist ze dat daar een ijskoude Coca-Cola verkrijgbaar was.

De ‘red disc’ bewijst tijdloos te zijn. In 2016 introduceerden we de éénmerkstrategie van Coca-Cola, waarbij alle varianten visueel verenigd zijn onder één identiteit, te herkennen aan de iconische 'red disc'. “Het was best een uitdaging om een nieuw en verfrissend design te ontwerpen. We creëerden een ontwerp dat de éénmerkstrategie goed weergeeft, zonder onze oude stijl achterwege te laten. Denk daarbij aan de kracht van de bekende felrode kleur, maar ook aan de eenvoud van het merk,” vertelt James Sommervile, VP Global Design bij The Coca-Cola Company.

“Het ontwerpteam heeft op briljante wijze het verleden in een nieuw daglicht gezet met de nieuwe verpakkingen,” zegt Ted. “We kijken uit naar de toekomst, maar vergeten onze rijke geschiedenis niet. Dat is de basis en vanaf daar werken we verder.”