Coca-Cola Nederland heeft dit jaar maar liefst 17 nieuwe drankjes geïntroduceerd, met de recent uitgebrachte Fanta Strawberry Kiwi zero sugar als hekkensluiter. Alle nieuwe drankjes zijn calorievrij of caloriearm zonder concessies te doen op de heerlijke smaak. Wat gaat er aan zo’n introductie vooraf? We vragen het aan twee jonge marketeers die een rol speelden bij deze lanceringen.

Eerst even voorstellen…

Anouk van Huissteden (26 jaar): "Ik werk sinds november 2016 bij Coca-Cola Nederland als Junior Brand Manager van Honest en Chaudfontaine, vanuit een traineeship bij Ormit. Ik ondersteun de Senior Brand Manager op onze zogenaamde ‘stills’ merken, waarbij de focus ligt op thee en water."

Gijs Brons (30 jaar): "Ik werk sinds vorig jaar januari bij Coca-Cola Nederland als Brand Manager en ik ben samen met de Senior Brand Manager Marieke Liesting verantwoordelijk voor de merken Fanta, Sprite en FÏNLEY. Hiernaast hebben we ook nog Appletiser in onze portefeuille: 100% premium appelsap met een bubbel uit Zuid-Afrika."

De consument heeft dit jaar kennis kunnen maken met 17 nieuwe drankjes. Bij welke introducties waren jullie betrokken?

Anouk: "Ik was betrokken bij de lancering van Honest in Nederland, een nieuw biologisch merk binnen de theecategorie. Honest komt oorspronkelijk uit de VS, waar het inmiddels het grootste biologische gebottelde thee merk is. Dat we als team hebben kunnen realiseren dat Honest nu in drie heerlijke smaken verkrijgbaar is in Nederland (bij o.a. Marqt en Albert Heijn to go, red.), geeft enorm veel energie! Naast de introductie van Honest, heb ik me bezig gehouden met de nieuwe varianten van Chaudfontaine Fusion: licht bruisend mineraalwater met natuurlijke fruitaroma’s in de smaken limoen-munt en framboos-citroen. We spelen met deze dranken in op trends, zo is limoen-munt nu heel verfrissend in de zomer."

Gijs: "Ik was betrokken bij een wel heel spannende introductie: de vernieuwde Sprite. We hebben als eerste ter wereld, na uitvoerig consumentenonderzoek, Sprite vervangen door een volledig suiker- en calorievrije variant. De lancering van de vernieuwde Sprite werd groots opgepakt door de media met een artikel in het FD en items op NOS en RTL. Op social media kreeg de aankondiging veel reacties. We hebben ook een nieuwe smaak geïntroduceerd: Sprite Cranberry, naast de variant met munt. Hiernaast heeft Sprite een fris nieuw uiterlijk gekregen en een verpakking die de 100% natuurlijke smaken benadrukt.

Ook hebben we FÏNLEY geïntroduceerd, een nieuw merk dat oorspronkelijk in Frankrijk is gestart. FÏNLEY is speciaal ontwikkeld voor de wat meer volwassen, verfijnde smaakvoorkeuren. We hebben FÏNLEY gelanceerd in zes smaken: pompelmoes-bloedsinaasappel, citroen-vlierbloesem, sinaasappel-cranberry, Mojito, Spritz en Royal. We krijgen ontzettend leuke reacties op Fïnley, ook van bijvoorbeeld zwangere vrouwen die genieten van de mocktail-varianten zonder alcohol. De presentatie in een mooi glas met wat muntbladeren of een schijfje citroen maakt het nog specialer. De introductie deden we met de merk-ambassadeur Renate Gerschtanowitz.

Tot slot hebben we de nieuwe smaak Fanta Strawberry Kiwi zero sugar op de markt gebracht. Sinds twee jaar bestaat het ‘wisselende fruitsmaken’ concept. Dit houdt in dat we om de zoveel tijd een nieuwe tijdelijke smaak introduceren en een andere uit het assortiment halen. Zo kunnen we onze fans blijven verrassen."

Wat is er zo bijzonder aan deze innovaties?

Anouk: "Alle 17 nieuwe dranken zijn calorievrij of caloriearm. Dit sluit aan bij de ambitie van Coca-Cola om in 2020 gemiddeld 15% minder calorieën in de markt te zetten ten opzichte van basisjaar 2012. Hier draagt Chaudfontaine Fusion perfect aan bij: lichtbruisend mineraalwater met natuurlijke fruitaroma’s. De trend van water met een smaakje groeit heel hard en ik merk dat ik het tijdens een werkdag ook graag drink als afwisseling op gewoon water. Daar willen we met Chaudfontaine Fusion graag op inspelen."

Gijs: "Innovaties brengen verfrissing in het drankenschap en wij vinden het leuk om onze fans te verrassen. Suiker- en calorievrije dranken liggen steeds beter in de markt, vandaar de introductie van Fanta Strawberry Kiwi zero sugar en de complete herlancering van Sprite. Het is een leuke uitdaging om aan dit soort innovaties te werken, zonder in te leveren op de unieke smaak."

Anouk: "Honest is onze eerste biologische drank. Het productieproces is wat anders ingericht dan we gewend zijn en we richten ons op een nieuwe doelgroep. Zo is Honest bijvoorbeeld te koop bij Marqt, een supermarkt waar geen van onze andere merken liggen."

Hoe hebben jullie deze introducties persoonlijk ervaren?

Anouk: "Ik vond het ontzettend gaaf om hieraan bij te dragen. Ik kon mijn visie geven en kritische vragen stellen. Je werkt met elkaar heel hard naar zo’n lancering toe. Nu loop ik door de supermarkt en zie daar ‘mijn’ Honest staan, dat is toch geweldig!"

Gijs: "Ik vind het heel mooi dat wij deze nieuwe dranken kunnen lanceren. Ook mogen we trots zijn dat Coca-Cola Nederland de wereldwijde primeur op Sprite heeft. Vergeleken met andere landen is Nederland een kleine markt, maar dat we zó belangrijk zijn met deze introductie en dat iedereen meekijkt, is tof. Daarnaast is het stiekem ook best bijzonder dat wij op zo’n jonge leeftijd voor deze grote merken werken. Coca-Cola is een mooie werkgever die ons alle kansen geeft. Anouk komt binnen via haar traineeship en is al zo nauw betrokken bij de lancering van een nieuw merk als Honest. Zoveel vertrouwen en verantwoordelijkheid, dat is gaaf!"