Sinds de ontdekking van Coca-Cola in 1886 lopen we voorop als het om innovatie gaat. Zo lanceerden we met Coca-Cola light als eerste frisdrankmerk ter wereld een light-variant. En lukt het om voor vrijwel al onze producten een caloriearm of calorievrij alternatief te ontwikkelen, dat net zo lekker smaakt. Dat doen we in het Coca-Cola innovatielab.

We gingen naar Brussel voor een bezoek aan het op één na grootste innovatielab van Coca-Cola ter wereld. Hier kregen we een exclusief kijkje achter de schermen op de plek 'where the magic happens'. Want hier komen de nieuwe Coca-Cola uitvindingen vandaan, worden producten doorontwikkeld en draait alles om smaak en het terugdringen van calorieën.

Minder calorieën

We willen lekkere frisdranken maken die steeds minder suiker en minder calorieën bevatten. Niet alleen omdat de markt daarom vraagt maar vooral omdat we geloven in het bieden van gezondere keuzes. Dat doen we door te variëren in soort producten, caloriegehaltes en verpakkingen. In de afgelopen 10 jaar is het aantal calorieën in onze producten al met 10% afgenomen. Het is onze ambitie om in 2020 het aantal calorieën (per 100 milliliter verkocht product) nog eens met 15% omlaag te brengen. Op dit moment is 33% van onze producten caloriearm of calorievrij. Als het aan ons ligt, zal dit percentage blijven groeien. Zo is Sprite, ons tweede grootste merk*, in 2017 volledig suiker- en calorievrij en behoudt het de bekende, verfrissende citroen- en limoensmaak.

Coca-Cola_171015_KH_01.JPG

Innovatie als rode draad

Innovatie loopt als een rode draad door de ontwikkeling van Coca-Cola. Een mooie eigenschap, want daardoor weten we continu in te spelen op veranderingen. In het innovatielab werden we meegenomen door de historie van Coca-Cola innovaties: van de Amerikaanse apotheker Pemberton die een drank tegen hoofdpijn en vermoeidheid ontwikkelde in 1886, via de introductie van Coca-Cola light in de jaren 80, tot de recent gelanceerde calorie- en suikervrije innovatie Coca-Cola zero sugar.

Coca-Cola_171015_KH_01.JPG

Experimenteren met stevia

Maar wat is er nodig om een nieuw product zonder suiker maar mét een goede smaak te ontwikkelen? Jean-Christophe Lombard, directeur van het innovatielab, liet ons stevia-extract** proeven. Een zoetstof van natuurlijke oorsprong met eerst een wat bittere en daarna een heel zoete smaak. Een klein beetje van stevia-extract geeft dezelfde zoete smaakbeleving als een hele pot suiker, alleen dan nagenoeg zonder calorieën. Maar het mondgevoel is anders en daarom proberen we dat continu te verbeteren. Dit is namelijk zeer belangrijk voor de beleving en waardering van de consument.

We gebruiken stevia-extract in Nestea en Coca-Cola life. Deze laatstgenoemde bevat dankzij het gebruik van stevia-extract zeker 45% minder suiker en calorieen in vergelijking met het gemiddelde van cola's met suiker in de Benelux,.

Coca-Cola_171015_KH_01.JPG

Kleuren en smaken verschillen

Vervolgens kregen we een rondleiding door het lab en mochten we een smaaktest doen. Wist je dat de kleur van een drankje ook voor een deel bepaalt hoe we de smaak ervaren? Een oranje drankje lijkt zoeter dan hetzelfde drankje met een lichtgele kleur. In het lab worden continu smaaktesten gedaan met consumenten. Er zijn zelfs aparte testkamers waar alle mogelijke externe factoren die van invloed zijn op je smaak worden geweerd. De informatie uit de tests gebruikt het laboratorium om dranken te optimaliseren of nieuwe producten te ontwikkelen. 

*Bron: The Coca-Cola Company, internal volumes, February 2017
**steviolglycosiden