In Indiase dorpen zijn de Splash Bars populaire plekken om samen te komen met vrienden, te kletsen en te genieten van een ijskoude frisdrank. Hier verkopen dorpsvrouwen Coca-Cola in betaalbare en duurzame papieren bekertjes. Wat een beetje girlpower kan doen!

Het is een ware hit in India, de Splash Bars, waar dorpsvrouwen zich ontpoppen tot talentvolle horecaondernemers. Wat begon met het verkopen van schappelijk geprijsde versnaperingen vanuit een rode kiosk, is dankzij de ondernemende vrouwen uit de buurt uitgegroeid tot een lokale ontmoetingsplek. Het doel van de bars was om Coca-Cola producten in duurzame en betaalbare verpakkingen te leveren en tegelijkertijd dorpsvrouwen een kans te geven in het ondernemerschap. Nu behoren de 2.000 Indiase vrouwen tot de groep van 1,2 miljoen vrouwen die Coca-Cola - in het kader van het 5by20 - aanmoedigt om zelfvoorzienend te zijn.

Boost voor de hele buurt

Het Splash Bar concept is bedacht door BIG India onder leiding van T. Krishnakumar, CEO Hindustan Coca-Cola Beverages. Hij wilde de verkoop van Coca-Cola uitbreiden en tegelijkertijd Indiase vrouwen in hun kracht zetten om zo lokale gemeenschappen te verbeteren. “Splash Bar is een goed voorbeeld maatschappelijk verantwoord ondernemen in India”, aldus T. Krishnakumar. “We hebben vrouwelijke ondernemers veel zelfstandigheid gegeven. Naast het verkopen van Coca-Cola hebben zij een belevenis gecreëerd voor de hele buurt. Dit heeft ons nieuwe consumenten opgeleverd en tegelijkertijd een enorme boost gegeven aan de inkomsten van de ondernemende vrouwen.”

Positieve invloed van Splash Bars

Sinds 2013 zijn er meer dan 30.000 Splash Bars gestart. Dagelijks verkopen we hier meer dan 1,5 miljoen bekertjes met Coca-Cola dranken. Dit initiatief heeft positieve invloed op vele vlakken. Zo zijn de Splash Bars een levendig ontmoetingspunt, waar dorpsbewoners kunnen genieten van hun favoriete Coca-Cola dranken voor een schappelijke prijs. En hiermee verdienen de ondernemende vrouwen 4.000 rupees per maand. Daarmee kunnen ze hun gezin te eten geven, de opleiding van hun kinderen betalen en zelfs geld sparen voor later.