James Quincey is de nieuwe CEO van Coca-Cola. Vanaf 1 mei 2017 volgt hij Muhtar Kent op die sinds 2009 algemeen directeur was en voorzitter blijft van de raad van bestuur. We spraken beide heren over de kansen en uitdagingen die hen te wachten staan.

Beiden gefeliciteerd! Wat betekent deze grote stap voor jullie?

Muhtar: "Dit is een van de mooiste dagen in de 38 jaar dat ik werkzaam ben bij Coca-Cola. Ik weet namelijk dat er niemand is die ons beter de toekomst in kan leiden dan James. Hij werkt al twintig jaar bij Coca-Cola en hij voelt veranderingen in de behoeften van consumenten perfect aan. Zo heeft hij ons portfolio uitgebreid, kleinere verpakkingen geïntroduceerd en herformuleringen doorgevoerd om de hoeveelheid suiker in onze frisdrank te verminderen. James heeft zich bewezen als een inspirerende leider."

James: "Dank je wel voor je mooie woorden, Muhtar. Ik waardeer je steun en ik hoop dat ik een vervolg kan geven aan het fantastische werk dat je de afgelopen acht jaar als onze voorzitter en CEO hebt verricht. Het is misschien wat cliché, maar ik voel me enorm vereerd. Ik ben trots dat ik ben gekozen voor een functie die jarenlang door Muhtar en voor hem nog vele andere inspirerende leiders is vervuld. Ik ben enthousiast over de vele kansen die voor ons bedrijf in het verschiet liggen."

James Quincey is per 1 mei 2017 de nieuwe CEO van Coca-Cola
James Quincey is per 1 mei 2017 de nieuwe CEO van Coca-Cola.

Muhtar, als je terugkijkt op jouw 8 jaar als CEO, wat is dan de grootste verandering die heeft plaatsgevonden binnen Coca-Cola?

Muhtar: "Om als toonaangevend merk en franchisebedrijf terug te keren naar onze roots, is waarschijnlijk één van de belangrijkste veranderingen geweest. Niet alleen in mijn tijd als CEO, maar ook van de afgelopen 25 jaar. De positieve vibe die dit opleverde in ons wereldwijde bottelsysteem heeft het bedrijf veel energie gegeven. En we zijn in jaren niet meer zo goed afgestemd geweest op ons bottelsysteem als nu. Ben je het daarmee eens, James?"

James: "Ja, maar ik zou ook de verschuiving in de cultuur binnen ons systeem willen noemen, waarbij de focus weer kwam te liggen op omzet in plaats van volume. Door de gesegmenteerde omzetstrategieën die zijn uitgerold, is ons bedrijf nu meer gericht op het genereren van duurzame en winstgevende groei. En dat is niet alleen goed voor onze aandeelhouders, maar ook voor onze bottelaars, klanten, partners en compagnons. 

Daarnaast zijn we ons de afgelopen jaren ook meer gaan richten op duurzaamheid en het aanpakken van maatschappelijke zaken. Onder Muhtars leiderschap hebben we 100% van het water dat we wereldwijd gebruiken teruggegeven aan de natuur en leveren we een bijdrage aan de economische emancipatie van 5 miljoen vrouwen in onze productieketen via het 5by20-initiatief. Ook is diversiteit een kernwaarde van ons bedrijf."

Hoe ziet de toekomst van Coca-Cola eruit?

James: "We moeten blijven vragen wat consumenten willen, wat voor producten hen aanspreken. Als we dat doen, kunnen we ons portfolio blijven verfijnen op een manier die consumenten meer keuze bieden dan ooit tevoren. We weten bijvoorbeeld dat consumenten minder suiker willen. Daarom breiden we ons aanbod van caloriearme en calorievrije dranken uit en lopen er wereldwijd meer dan 200 herformuleringsplannen."

James, wat wil je tegen alle medewerkers van Coca-Cola wereldwijd zeggen aan het begin van dit nieuwe hoofdstuk?

James: "We moeten niet bang zijn om risico's te nemen en het is belangrijk dat we onze werkzaamheden voortdurend blijven afstemmen op de snel veranderende wereld. Oftewel: be bold, be brave. We houden onze rijke geschiedenis van 130 jaar in ere, maar tegelijkertijd moeten we onze consumenten en klanten op de voet blijven volgen. Het transformatieplan dat onder leiding van Muhtar is geïmplementeerd, levert resultaat op en nu moeten we dat naar een hoger niveau tillen. Ik kijk ernaar uit om samen te werken met al onze medewerkers over de hele wereld om de kansen en veranderingen die voor ons liggen aan te pakken."