Coca-Cola flessen kunnen volledig gerecycled worden, maar de 1,5l fles bestaat voor 50% uit gerecycled PET. Waarom gebruiken we geen verpakkingen die volledig uit gerecycled materiaal bestaan? We stellen een aantal vragen over plastic en PET aan Jan Burger, Manager Scientific & Regulatory Affairs bij Coca-Cola.

In de voedingsmiddelenindustrie is er een aantal soorten plastic geschikt voor het verpakken van voedsel en dranken. Plastic dat bijvoorbeeld voor shampooflesjes gebruikt wordt, is niet geschikt voor frisdrank omdat het koolzuurgas (de prik) doorlaat. PET is daarom het soort plastic waar Coca-Cola het meest gebruik van maakt.

Waarom gebruikt Coca-Cola PET materiaal?

“De meest gebruikte kunststof in de frisdrankenindustrie is PET (PolyEthyleenTereftalaat). PET is volledig recyclebaar en blijft 10 jaar in tact. De lange levensduur van PET maakt het waardevol materiaal dat goed hergebruikt kan worden via een recycling proces. Daarom is het zo belangrijk dat lege PET flessen terugkomen bij Coca-Cola, zodat wij hier nieuwe verpakkingen van kunnen maken. Verder gebruikt Coca-Cola PET omdat het:

  • licht in gewicht is, wat het transport van producten duurzamer en efficiënter maakt;
  • praktisch onbreekbaar is;
  • hoogwaardig materiaal is dat de kwaliteit en veiligheid van onze drankjes behoudt;
  • helder en transparant is (het product is goed te zien, consumenten vinden dit belangrijk);
  • in bijna elke flesvorm en grootte te maken is.”

Waarom maakt Coca-Cola geen gebruik van 100% rPET?

“rPET is gerecycled PET materiaal. Het is niet mogelijk om 100% rPET op al onze 17 merken toe te passen, want dit materiaal is op grote schaal nu niet beschikbaar in de plasticindustrie. In het recycling proces gaat er namelijk materiaal verloren door inzameling, sorteer- en recyclingprocessen. Er gaat ook rPET naar andere toepassingen zoals vezels voor kleding en tapijten. Er zijn dus ook andere bedrijven, naast de frisdrankindustrie, die graag gebruik willen maken van dit gerecycled PET materiaal.

Bovendien wordt 100% rPET in de frisdrankenindustrie vooral gebruikt bij producten waarvoor de kleur minder belangrijk is, want het geeft een donkerdere kleur aan de fles. Dit is geen probleem voor het merk Coca-Cola, maar minder gewenst bij onze andere merken zoals Chaudfontaine, Fanta en Sprite. We gebruiken geen 100% rPET voor het merk Coca-Cola, omdat we streven naar verhoging van het percentage rPET over ons gehele productportfolio en dus al onze merken, voor alle verpakkingsformaten. Alleen op die manier kunnen we onze duurzaamheidsdoelstellingen bereiken.”

Waarom gebruikt Coca-Cola geen hervulbare flessen?

“Bij de productie van onze verpakkingen zijn kwaliteit, duurzaamheid en veiligheid heel belangrijk. Het gebruik van hervulbare PET-flessen in de drankenindustrie, heeft een aantal nadelen:

  • Waterverbruik: hervulbare flessen moeten goed schoongemaakt worden waardoor 50% meer water wordt verbruikt;
  • Transport en opslag zijn 40% minder efficiënt;
  • Hervulbare flessen zijn 2-3 keer zwaarder dan PET flessen;
  • Veiligheid en kwaliteit: het risico voor de voedselveiligheid is groter wanneer consumenten flessen terugbrengen waarin vloeistoffen kunnen zijn bewaard die niet geschikt zijn voor consumptie;
  • Het risico op bedrijfsongevallen is groter vanwege de chemicaliën en het hete water dat nodig is voor de schoonmaak van de flessen.

We zetten niet in op hervulbare PET flessen omdat we streven naar het zuiniger omgaan met energiebronnen en het beperken van risico’s op kwaliteit en veiligheid voor onze consumenten en medewerkers. We blijven innoveren om factoren zoals kwaliteit, duurzaamheid en veiligheid te waarborgen. De ontwikkeling van recyclebare verpakkingen heeft een positief verloop doorgemaakt de afgelopen jaren. Dit leidt tot meer duurzaamheidswinst en vooruitgang op kwaliteit en veiligheid. Dat zien we als onze verantwoordelijkheid.”