Deze maand staat voor Coca-Cola in het kader van een nieuw en ambitieus duurzaamheidsplan. Daarom gaan we in vier steden, onder de noemer ‘OPEN’, het gesprek aan over onze dranken in relatie tot duurzaamheid, de verpakkingen en onze bijdrage aan de maatschappij.

Er worden ook thema’s aangestipt als het verlagen van calorieën, CO2-reductie en zwerfafval. We doen dit op bijzondere locaties in Den Haag, Amsterdam, Den Bosch en Rotterdam. Hier komen onder andere klanten van Coca-Cola, politici, studenten, journalisten en opiniemakers bij elkaar om samen met Coca-Cola in gesprek te gaan over duurzaamheid.

Coca-Cola in Nederland presenteert haar Actieplan voor Duurzaamheid vandaag in Den Haag. Het is tevens de start van ‘OPEN’; een serie bijeenkomsten waarbij Coca-Cola in dialoog gaat met vertegenwoordigers vanuit politiek, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Op de foto: tafelgesprek onder leiding van Fidan Ekiz, met Jan-Willem Vosmeer (Heineken), Paul Fest (Suikerunie), Karien Jeekel (UNHCR), Helene van Zutphen (Nederland Schoon), Joyce Rommelaar (Jong Ondernemen), Jaap Wassink (Coca-Cola European Partners Nederland) en Richard Schlasberg (Coca-Cola Nederland).

Nieuw duurzaamheidsplan

Tijdens de OPEN novembermaand maken we ons actieplan op duurzaamheid bekend. We stellen onszelf als Coca-Cola in West-Europa en in Nederland stevige doelen. Belangrijke afspraken voor 2025 die gaan over onze dranken, de verpakkingen en onze bijdrage aan de maatschappij. Het is een ambitieus plan, maar we gaan ervoor. Want we willen onszelf, en alles wat we doen elke dag verbeteren.

Een paar voorbeelden:

  • Het is ons doel om minder calorieën te verkopen en meer keuze te bieden. 50% van ons verkoopvolume moet uit caloriearme en calorievrije producten komen.
  • We zetten ons in om 100% van onze verpakkingen in te zamelen, zodat ze niet in de natuur terechtkomen. Dit gaat ons ook helpen om meer gerecycled materiaal te gebruiken, gemiddeld willen we het gebruik van 50% gerecycled plastic realiseren.
  • Onze impact op de maatschappij. Wij gaan voor 40% managementfuncties voor vrouwen in ons bedrijf. Een van de elementen uit ons diversiteitsbeleid.

We zetten deze stappen op basis van gesprekken met meer dan 12.000 mensen: van stakeholders tot klanten en van collega’s tot NGO’s. Zij hebben ons verteld wat we kunnen doen om een duurzamer bedrijf te worden.

Liefdesverhaal over recycling

Een belangrijk gespreksonderwerp deze maand is verpakkingen. Bijvoorbeeld de PET-flessen die we nodig hebben om dranken veilig aan te bieden. Tegelijkertijd willen we de milieu-impact van onze activiteiten zo veel mogelijk beperken. In het filmpje ‘Love Story: liefde in de dop’ laten we zien wat er mogelijk is met onze verpakkingen, zolang deze maar bij ons terugkomen. De video is onderdeel van een campagne richting consumenten, waarbij we de kracht van onze merken inzetten om duurzaamheid breder onder de aandacht te brengen.


Houd deze maand de website en onze social media in de gaten voor meer informatie over OPEN en de sessies die er zullen plaatsvinden. De reeds geplande OPEN sessies zijn helaas vanwege beperkte capaciteit alleen toegankelijk op uitnodiging. Natuurlijk gaan we ook graag met jou in gesprek. Heb je vragen over het bedrijf, duurzaamheid of onze producten? Coca-Cola Nederland staat altijd klaar om die te beantwoorden via social media, het contactformulier of e-mail. Ook kun je bellen naar 0800-26222652.