Van ‘Delicious and Refreshing’ (1886), ‘Be Really Refreshed’ (1956) en ‘Always Coca-Cola’ (1993) tot ‘Taste the Feeling’ (2016). In haar 131-jarige geschiedenis heeft Coca-Cola vele reclameslogans de revue zien passeren. Heb jij ook een favoriete Coca-Cola reclame?

Onze allereerste advertentie werd op 29 mei 1886 gepubliceerd in de krant Atlanta Journal, een aantal weken nadat Dr. John Styth Pemberton zijn eerste glazen Coca-Cola - voor 5 cent per glas - had verkocht in zijn drogisterij. De slogan die we gebruikten in die eerste advertentie is: ‘Delicious and Refreshing’. Tientallen jaren lang kwam je deze woorden vrijwel in elke Coca-Cola advertentie en op al onze gadgets tegen.

De eerste Coca-Cola slogan

Aan het einde van de 19de eeuw (midden jaren 1890) bedacht Massengale Advertising uit Atlanta een aantal zeer elegante reclames voor Coca-Cola met geweldige slogans als: ‘Coca-Cola is a Delicious Beverage, Delightfully in Harmony With the Spirit of All Outings’, ‘The Great National Temperance Drink’ en ‘Coca-Cola Revives and Sustains’.

Hoewel deze langdradige slogans pasten bij de reclames van die tijd, merkten Coca-Cola directeur Asa Candler en hoofd van de reclameafdeling Samuel Candler Dobbs op dat er een nieuwe trend ontstond: kleurenadvertenties in nationale tijdschriften. Deze reclames waren visueel dynamischer dan hun zwart-witte voorgangers.

Van zwart wit naar kleur

Voor deze verbeterde reclame, huurden Candler en Dobbs het reclamebureau D'Arcy uit St. Louis in. D'Arcy heeft een belangrijke rol gespeeld in de creatie van een merkidentiteit voor Coca-Cola. W.C. D'Arcy werkte de daaropvolgende vier decennia samen met Coca-Cola tot aan zijn pensionering in 1945. De heer D’Arcy was zelfs een tijdje lid van de raad van bestuur. Samen met zijn artistiek directeur Archie Lee bedacht hij enkele van de beste slogans uit de geschiedenis van de reclame. Daarbij bleef ‘Delicious and Refreshing’ deel uit maken van de advertenties.

Pijlen, seizoenen en pauzes

De eerste grote verandering die D'Arcy doorvoerde, was de toevoeging van een pijl aan alle reclame-uitingen en verpakkingen. De pijl ging vergezeld met de slogan ‘Whenever You See an Arrow, Think of Coca-Cola’. In 1907 werd de slogan ‘Good to the Last Drop’ aan de reclames toegevoegd. Tegen de jaren 1920 was het reclameteam goed op dreef met de slogan ‘Thirst Knows No Season’ (1922) en onze langstlopende slagzin ‘The Pause That Refreshes’ (1929). Die campagne is bijna dertig jaar lang gebruikt.

Coca-Cola reclame op radio en tv

Na de Tweede Wereldoorlog ging de ontwikkeling van reclames snel. Muziek en gezongen jingles speelden een steeds belangrijkere rol in reclamecampagnes, dankzij de opkomst van radio en televisie. Slogans werden korter om op een catchy deuntje te passen. In 1955 ging Coca-Cola op zoek naar een ander bureau, dat gespecialiseerd was in deze moderne radio- en televisiereclame. In 1956 werd McCann Erickson uitgeroepen tot hét wereldwijde reclamebureau voor Coca-Cola. Toen de McGuire Sisters ‘Be Really Refreshed’ zongen, was het bedrijf weer helemaal bij de tijd.

Backer’s demo

In 1963 schreef Bill Backer, creatief directeur van McCann, de jingle ‘Things Go Better with Coke’ en liet de Limeliters een demo opnemen in een vervallen appartement op 57th Street in New York. Backer moest verschillende tapes samenvoegen en je kon nog steeds een aantal gebreken in de opname horen. Coca-Cola vond het geweldig en gebruikte de demo zes jaar lang! Backer ontwikkelde ook de slogan ‘It’s the Real Thing’, waarvoor hij en zijn team in 1971 ‘I’d Like to Buy the World a Coke‘ schreven.


Always Coca-Cola

In 1993 besloot Coca-Cola als gevolg van de snel veranderende reclamewereld opnieuw een nieuw bureau in te schakelen. We kozen voor CAA (Creative Artists Agency) dat de nieuwe advertenties voor Coca-Cola zou ontwikkelen. CAA zou de beste en slimste producenten en regisseurs uit de sector inhuren om reclames te maken bij de slogan ‘Always Coca-Cola’ (1993). Beroemde creatieven als Ken Stewart - het brein achter de iconische ijsberen van Coca-Cola - en Rob Reiner creëerden de reclames en de jingle werd meteen een klassieker.

Animaties

Animaties zijn altijd een belangrijk ingrediënt van onze reclamecampagnes geweest. In de campagnes ‘Coke Side of Life’ (2006) en ‘Open Happiness’ (2009) zie je enkele van de beste animaties die we ooit gemaakt hebben, waaronder ‘Grand Theft Auto’, ‘It’s Mine’ en ‘Happiness Factory’.


Een goede slogan blijft plakken en gaat niet meer uit je hoofd. Het doel van reclame is om je een slogan met een merk te laten associëren. Coca-Cola heeft het geluk gehad dat enkele van de grootste creatieve talenten uit de reclamewereld aan onze marketing hebben gewerkt. Terwijl de fictieve Don Draper uit Mad Men altijd een slogan uit zijn mouw kon schudden, zijn het in de echte wereld de reclamereuzen als W.C. D'Arcy, Archie Lee en Bill Backer die een aantal van onze allerbeste slogans, jingles en advertenties ooit hebben gemaakt.