Van siroophouders uit 1896 tot een automaat die 165 drankkeuzes biedt: innovatie staat centraal in de productie van Coca-Cola automaten. Ontdek de vele manieren waarop wij onze producten aanbieden sinds dr. John Pemberton 131 jaar geleden de basis voor Coca-Cola legde.

Siroophouder - 1896

De siroophouder wordt in 1896 geïntroduceerd en is gemaakt van porselein. Verkooppunten die meer dan 50 gallon (189 liter) Coca-Cola siroop per jaar kopen, krijgen deze siroophouder als beloning. Voorzitter Asa Candler lanceert de winactie als stimulans voor winkeliers en als onderdeel van zijn marketingstrategie.

Eerste koelautomaat - 1929

Coca-Cola-voorzitter Robert Woodruff geeft in 1929 opdracht om een efficiënte, betaalbare koeler te ontwerpen met het merk Coca-Cola erop, die verkocht of verhuurd kan worden aan winkeliers. Het resultaat is de Glascock Cooler en wordt verkocht voor 12 dollar. 25 jaar later zijn er al meer dan een miljoen exemplaren afgenomen.

Dole MASTER - 1933

Sinds het ontstaan van Coca-Cola in 1886 werden siroop en koolzuurhoudend water met de hand gemengd om Coca-Cola te maken. De Dole MASTER is de eerste automaat die siroop en prikwater al mengt tijdens de distributie van het drankje. Het apparaat maakt zijn debuut op de Century of Progress Exposition in Chicago. Bezoekers zijn verbluft dat de drank wordt geserveerd door alleen aan een hendel te trekken.

Vendo 44 - 1956

Tussen 1956 en 1959 worden er meer dan 8000 Vendo 44 exemplaren geproduceerd. De automaat is erg populair vanwege de compacte afmetingen en de herkenbare kleuren van Coca-Cola. De Vendo 44 is de meest populaire automaat onder verzamelaars.

Sprite uit de automaat - 1960

Begin 1960 verandert de manier waarop The Coca-Cola Company producten aanbiedt. Voor het eerst is Coca-Cola niet langer het enige merk, maar zijn ook Fanta, Sprite en Tab verkrijgbaar via de automaat. Westinghouse Electric Corporation introduceert een automaat met diverse producten, verpakkingen in blik of fles en verschillende prijzen. Dankzij deze capaciteit zijn er minder aanpassingen nodig bij de introductie van nieuwe dranken.

Coca-Cola op kantoor - 1985

De BreakMate wordt door Bosch-Siemens in München ontworpen en biedt kleine ondernemingen de mogelijkheid om Coca-Cola-producten aan te bieden op kantoor. Na verschillende tests wordt de BreakMate vanaf 1988 ook in Amerika verkocht.

Coca-Cola in de ruimte - 1996

In 1996 gaat er een Coca-Cola automaat mee naar de ruimte aan boord van de spaceshuttle Endeavour. Na het invoeren van een code op het aanraakscherm brengt de astronaut een fles onder druk. Daarna wordt aan de hendel getrokken om de fles te vullen, waarna die van de automaat kan worden losgemaakt. Voor het eerst kunnen astronauten Coca-Cola dranken drinken wanneer ze maar willen. In totaal zijn er 90 porties beschikbaar voor zes astronauten.

Coca-Cola Freestyle - 2008

De Coca-Cola Freestyle-automaat wordt in 2008 geïntroduceerd en is de nieuwste innovatie op gebied van automaten. Freestyle biedt de consument meer keuze en de mogelijkheid om smaken naar eigen wens te mixen. Dankzij geavanceerde technologie worden geconcentreerde ingrediënten gemengd met water en zoetstof. Het grafisch ontwerp van Freestyle ligt in de handen van Pininfarina, de ontwerpers achter Ferrari en Maserati.

Robot als automaat – 2016

In 2016 wordt Cobot geïntroduceerd, een mobiele automaat in de vorm van een robot. Cobot biedt drankjes op een unieke manier aan en zorgt voor leuke reacties en interactie met het publiek. De Coca-Cola robot maakt zijn debuut in China en Japan.

Coca-Cola Cobot Vending Machine