Er bestaan veel misverstanden over aspartaam. Weet jij welke beweringen over de meest gebruikte zoetstof ter wereld wel en niet waar zijn?

Aspartaam bestaat uit twee aminozuren: aspartaamzuur en fenylalanine. Dit zijn bekende bouwstenen voor eiwitten. Deze eiwitten kom ook voor in alledaagse producten als vlees, vis en eieren. Aspartaam wordt vaak gebruikt om yoghurt, kauwgom en frisdrank zoet te maken. Het is namelijk zo'n 200 keer zoeter dan suiker.

Bij Coca-Cola gebruiken we aspartaam in zeer kleine hoeveelheden om een aantal van onze light en zero frisdranken een lekkere zoete smaak te geven. Doordat het zoveel zoeter is dan suiker is, hebben we er maar heel weinig van nodig. En aspartaam bevat nagenoeg geen calorieën. Dus dankzij deze zoetstof kan je genieten van je favoriete Coca-Cola dranken zonder je druk te maken over suiker en calorieën.

Feit of fabel?
'Frisdrank met aspartaam is onveilig'

FABEL. Meer dan tweehonderd studies tonen aan dat aspartaam veilig is voor consumptie. Aspartaam is een van de meest onderzochte ingrediënten ter wereld. De veiligheid ervan is keer op keer bevestigd, onder andere door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA, december 2013). Bovendien wordt de veiligheid van zoetstoffen zoals aspartaam streng in de gaten gehouden. Zoetstoffen mogen alleen gebruikt worden als aangetoond is dat deze veilig zijn.

Feit of fabel?
'Door frisdrank met aspartaam te drinken, krijg je meer honger'

FABEL. In studies is aangetoond dat zoetstoffen met weinig calorieën, zoals aspartaam, er niet voor zorgen dat mensen meer gaan eten. Dergelijke zoetstoffen kunnen mensen juist helpen om minder calorieën in te nemen. 

Feit of fabel?
'Het drinken van frisdrank met aspartaam zorgt niet voor gewichtstoename'

FEIT. Een frisdrank die gezoet is met aspartaam in plaats van suiker bevat nauwelijks calorieën. Je krijgt dus geen calorieën binnen via light of zero dranken en het kan niet de oorzaak zijn van gewichtstoename. Wanneer je een evenwichtig voedingspatroon combineert met voldoende lichaamsbeweging, kan het drinken van light of zero dranken zelfs helpen bij het bereiken van een gezond gewicht.

Feit of fabel?
'Frisdranken met aspartaam zijn geschikt voor zwangere vrouwen'

FEIT. Aspartaam is veilig, ook voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Als je zwanger bent, is het wel belangrijk om altijd het advies van je arts op te volgen.

Feit of fabel?
'Van het drinken van frisdranken met aspartaam krijg je gaatjes'

FABEL. Aspartaam is niet schadelijk voor je tanden en kiezen. Gaatjes, of cariës, ontstaan doordat bacteriën die van nature in je mond aanwezig zijn koolhydraten omzetten in zuur. Aspartaam bestaat niet uit koolhydraten maar uit aminozuren, de bouwstenen van eiwitten. Om gaatjes of tandbederf tegen te gaan is het belangrijk om goed voor je gebit te zorgen en regelmatig de tandarts te bezoeken. 

Feit of fabel?
'Frisdranken met aspartaam zijn veilig voor mensen met diabetes'

FEIT. Zoetstoffen die weinig of geen calorieën bevatten, zoals aspartaam, hebben geen effect op de bloedsuikerspiegel. Daarom is het veilig voor mensen met diabetes om dranken die met aspartaam gezoet zijn te drinken. Het helpt diabetici zelfs om hun suikerinname te beperken. Dankzij zoetstoffen zoals aspartaam kunnen diabetici kiezen uit een ruim aanbod van dranken zonder suiker.

Wist je dat...
... van bijna alle Coca-Cola dranken een alternatief beschikbaar is met minder of geen suiker? Bekijk de suikervrije alternatieven van jouw favoriete drankje.