Tijdens Leaders for a Day 2016, een initiatief van Jong Ondernemen, lopen studenten een dag mee met corporate executives. Zo kunnen jongeren zich oriënteren en wordt het makkelijker om carrièrekeuzes te maken.

Anouk (21)  liep op 3 november 2016 mee met Kirsten van Zandwijk, Communications Manager bij Coca-Cola Nederland. Ze maakte kennis met de verschillende afdelingen en managers binnen het bedrijf. Leaders for a Day werd afgesloten met een diner op Paleis Soestdijk, waar alle studenten en bedrijven samenkwamen. Lees meer over Anouks ervaringen en antwoord op de vraag wat zij zou doen als ze écht Leader van een multinational zou zijn.

Kirsten (l) en Anouk 

Wat was je beeld van Coca-Cola voordat je hier kwam en is die veranderd?

“Jazeker, ik had namelijk verwacht dat het een heel grote organisatie zou zijn met tien verdiepingen en grote social media en marketing teams. Dat hoor je ook altijd op school: bij grote merken als Coca-Cola werken honderden mensen en dan is een werknemer niets meer dan een nummer. Het is hier echter heel anders. Bij Coca-Cola in Nederland werken weliswaar in totaal zo’n 800 mensen, maar dat is inclusief de bottelaar en de fabriek. Bij het onderdeel van The Coca-Cola Company, waar ik vandaag meeloop, werken maar ongeveer dertig mensen. Binnen dit deel van de organisatie worden onder meer de marketingcampagnes bedacht die je door heel Nederland ziet. Een overzichtelijke afdeling en volgens mij super gezellig. Een fijne plek om te werken!”

Heeft deze dag je geholpen na te denken over je eigen carrière?  
“Ja, ik heb een beter beeld achter de soms abstracte functieomschrijvingen gekregen. Het lijkt me heel interessant om verantwoordelijk te zijn voor de marketing van een merk, zoals de Brandmanager Fanta & Sprite die ik heb gesproken vandaag. Ook de functie van Kirsten spreekt mij erg aan: het onderhouden van perscontacten en de PR van een bedrijf is iets wat ik mezelf zeker zie doen.”


Als jij Leader for a Day van een groot bedrijf zou zijn, wat voer je dan in?

“Ik zou altijd zorgen dat er voldoende beschikbaarheid en begeleiding is voor stagiairs. Zij hebben de laatste kennis in huis en ik denk dat ze allemaal staan te popelen om bij een groot bedrijf ervaring op te doen, dus dat lijkt mij een win-win situatie.

Ook zou ik een verdieping inrichten als een 'creative cloud': een relaxte lounge ruimte, met de laatste technieken op het gebied van elektronica en design én natuurlijk lekkere koffie. Ik denk dat dit, naast inspirerende collega's, succesfactoren zijn voor het bedenken van nieuwe producten en marketingcampagnes.”

Ten slotte: wat vond je het leukst aan deze meeloopdag?

“Dat ik een kans heb gehad om het totaalplaatje te zien, ik had namelijk geen idee wat ik kon verwachten of hoe het kantoor eruit zou zien. Ik vind het ook erg leuk dat alles in Coca-Cola stijl is ingericht. Ik heb nu een algemeen beeld van hoe het eraan toe gaat bij Coca-Cola Nederland en dat helpt mij enorm.”