In 1960 schilderde Andy Warhol voor het eerst de iconische Coca-Cola beelden die behoren tot zijn eerste Pop Art-werken. Op dat moment was Warhol nog geen wereldberoemde kunstenaar, maar al tien jaar lang reclame-ontwerper bij Madison Avenue. Daar creëerde hij etalage displays en illustraties die gebruikt werden in modebladen zoals Harper’s Bazaar.

Warhol wilde echter doorbreken in de wereld van de ‘echte kunstenaars’. Hij droomde er van zijn eigen kunstwerken tentoon te stellen in New York. Toen hij stopte met illustraties om olieverfschilderijen te maken, gebruikte hij het populairste onderwerp van dat moment: producten die hij zelf vaak consumeerde zoals bijvoorbeeld Coca-Cola en Campbell’s soep.

Coca-Cola als inspiratie

Tien jaar nadat hij het Coca-Cola flesje als inspiratiebron gebruikte, beschreef hij zijn bewondering voor Coca-Cola in het iconische boek ‘de filosofie van Andy Warhol’. “Wat zo fantastisch is aan Amerika is dat de rijkste consumenten eigenlijk dezelfde dingen kopen als de armste. Alle Cokes zijn hetzelfde en alle Cokes zijn goed. Liz Taylor weet het, de president weet het en jij weet het.” (Warhol, Andy. De filosofie van Andy Warhol: Van A tot B en weer terug. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1975, blz. 100).

Cover van TIME magazine

Warhol creëerde ook andere originele kunstwerken voor verschillende TIME magazine covers. Van zijn ‘Today’s Teenagers’ kunstwerk in 1965 tot Michael Jackson in 1984. Dankzij dit grote succes, kon hij in 1985 een cover ontwerpen ter gelegenheid van de lancering van New Coke, een nieuw recept voor de klassieke Coca-Cola. Warhol snapte echter niet waarom het bedrijf dit deed: “Het grote nieuws op televisie is dat Coca-Cola hun formule verandert. Waarom zouden ze dat doen? Het slaat nergens op, ze hadden gewoon een nieuw product kunnen maken en de klassieke Coke met rust kunnen laten.”

Coca-Cola morseffect

Desondanks ontwierp Warhol een cover met New Coke erop. Warhol besloot toen om de drank zelf te gebruiken en letterlijk op het papier te morsen. Zo creëerde hij een traanvormig ontwerp van gemorste Coca-Cola. Warhol had zich hier meerdere malen op voorbereid door het ontwerp eerst te schetsen.


Nadat hij het ‘morseffect’ had gecreëerd, nam hij Polaroids van een Coca-Cola blikje en de frisdrank die gemorst was.


TIME publiceerde de cover uiteindelijk niet omdat Coca-Cola had aangekondigd dat de originele formule terug zou komen in juli 1985. Het ontwerp van Warhol verscheen later nog in TIME met een kruis erdoor heen om aan te tonen dat New Coke teruggeroepen was.