Over zoetstoffen en additieven doen vele verhalen de ronde. Maar krijg je ook echt meer trek van zoetstoffen? Zijn E-nummers slecht voor je? Ontdek de vier veel voorkomende misverstanden over zoetstoffen en additieven.

Misverstand 1:

‘Zoetstoffen laten je verlangen naar meer zoetigheid en doen je eetlust toenemen’

Het is een fabeltje dat zoetstoffen je laten verlangen naar meer zoet. Wanneer je iets eet of drinkt, daalt je suikerspiegel altijd licht waardoor je behoefte kan krijgen aan iets zoets. Deze daling is hetzelfde bij zowel het drinken van een glas water als bij het drinken van een drank die zoetstoffen bevat. Het is ook niet waar dat zoetstoffen je eetlust vergroten. Hoe hongerig je je voelt, wordt voor een groot deel bepaald door de hoeveelheid calorieën die je eet of drinkt.

Misverstand 2:

‘Het drinken van dranken die zoetstoffen bevatten, zorgt ervoor dat je dikker wordt’

Uit onderzoek blijkt dat voedingsmiddelen en dranken die zoetstoffen bevatten juist kunnen helpen bij het verlagen van je inname van calorieën. Lees meer over dit onderzoek op zoetstoffen.nl/gezond-gewicht. De sleutel tot een gebalanceerde leefstijl is voldoende bewegen en gevarieerde voeding in combinatie met gematigd eten en drinken.

Misverstand 3:

‘E-nummers zijn slecht voor je’

Nadat de de Europese Unie een zoetstof of additief heeft goedgekeurd, krijgt dit een E-nummer. Dit betekent dat deze zoetstoffen en additieven veilig zijn voor gebruik in eten en/of drinken. Het toevoegen van zoetstoffen ter vervanging van suikers mag alleen als is voldaan aan de voorwaarden die door de Europese Unie zijn vastgelegd.

Ook additieven die in ons eten en drinken zitten, worden eerst uitgebreid getest en moeten voldoen aan de wettelijke vereisten in de landen waar ze verkocht worden. Zelfs als additieven en zoetstoffen zijn goedgekeurd, worden ze nog regelmatig getest om de status ‘goedgekeurd’ te behouden.

Misverstand 4:

Aspartaam is kankerverwekkend’

Aspartaam is één van de meest onderzochte ingrediënten ter wereld. Ruim 200 internationale studies bevestigen dat het veilig is voor consumptie. In december 2013 bevestigde EFSA in dit bericht opnieuw dat de consumptie van aspartaam veilig is voor iedereen, inclusief kinderen en zwangere vrouwen. Elke zoetstof wordt regelmatig onderworpen aan herhaalonderzoek om deze ‘goedgekeurd’ status te behouden.

Wereldwijd kom je aspartaam in meer dan 6.000 producten tegen: van kauwgum en snoepjes tot yoghurt en frisdranken. Ook het Wereld Kanker Onderzoekfonds (KWOF), gevestigd in Nederland, stelt dat er op basis van wetenschappelijk onderzoek geen reden is om aan te nemen dat aspartaam het risico op kanker verhoogt.

*Fenylalanine waarschuwing
Alleen mensen met een zeldzame erfelijke afwijking (PKU, 1 op de 15.000 mensen) of een bepaalde stofwisselingsziekte, waarbij fenylalanine niet door het lichaam kan worden verwerkt, moeten aspartaam mijden. Daarom staat er de waarschuwing ‘bevat een bron van fenylalanine’ op producten die aspartaam bevatten.