Het begon in 1886. Dr. John Styth Pemberton was aan het experimenteren met allerlei plantenextracten in het keukentje achter zijn drogisterij in Atlanta. Hij wilde een medicinaal drankje brouwen tegen duizelingen en algehele malaise. Eén van zijn experimenten, siroop gemengd met koolzuurhoudend water, werd voor 5 cent per glas verkocht.

Later zou dit bruine, bubbelende drankje de wereld veroveren! Frank M. Robinson, boekhouder en vriend van Pemberton, verzon de naam Coca-Cola en ontwierp de beroemde letters. Zakelijk waren de heren niet: ze verkochten hun belang in 1888 aan de zakenman Asa G. Candler voor 550 dollar. Dat was inclusief het geheime recept…

Marketing

Candler was geniaal op het gebied van marketing. Hij zorgde ervoor dat het handelsmerk Coca-Cola te zien was op allerlei producten van klokken tot glazen kroonluchters. Hij liet ook bonnetjes ontwikkelen waarvoor men gratis een glas Coca-Cola kon krijgen. Dankzij Candlers inspanningen was Coca-Cola in 1895 in elke Amerikaanse staat te verkrijgen. Candler richtte tegelijkertijd The Coca-Cola Company op, waarvan hij en zijn familie tot 1919 de grootste aandeelhouders bleven.

Voor de jeugd

In 1919 verkocht de familie Candler voor 25 miljoen dollar al haar aandelen aan Ernest Woodruff, de president van de Trust Company van de Bank van Georgia. Erg veel geld voor die tijd! Door de vernieuwende verkooptechnieken en marketingideeën van Robert Winship Woodruff, de zoon van Ernest, maakte het drankje zijn definitieve entree in de wereld. Robert zorgde dat de reclame de 'American way of life' weerspiegelde. Daarbij richtte hij zich, als eerste, op de jeugdige consument. Wie als tiener gek is op Coca-Cola is een klant voor het leven, was de gedachte.

In dit geschiedenisboekje kun je meer informatie over onze rijke geschiedenis vinden! 

Coca-Cola in Nederland

Ter gelegenheid van de Olympische Spelen in Amsterdam in 1928 werd Coca-Cola in Nederland geïntroduceerd.Coca-Cola was, net als tegenwoordig, hoofdsponsor van dit grote sportevenement. Woodruff vulde de ruimen van de schepen, waarmee de Amerikaanse atleten naar Nederland kwamen, vol met kratjes Coca-Cola om het Nederlandse volk het bruisende drankje te laten proeven.

Succes

Het drankje sloeg zó aan, dat in 1930 de 'N.V. Nederlandsche Coca-ColaMaatschappij' werd opgericht. In een Amsterdams grachtenpand zat de 'fabriek': in de kelder de productie en het kantoor op de eerste etage. De Maatschappij bestond uit vier personen, inclusief twee verkopers.

Ter vergelijking: nu zijn dat 30 mensen bij het filiaal van The Coca-ColaCompany (Coca-Cola Nederland B.V.) en 800 bij de bottelaar 
(Coca-Cola Enterprises Nederland B.V.)!

Tegenslag

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Rotterdamse bottelarij gebombardeerd. Door gebrek aan grondstoffen was het tot 1945 onmogelijk om Coca-Cola te produceren. Gelukkig was de productie van Fanta wel mogelijk. Daardoor kon de Maatschappij zich staande houden in deze roerige tijden.

Bottelaars

In 1948 vestigt zich de eerste zelfstandige bottelaar in Alphen a/d Rijn. Al gauw volgen er meer, in diverse steden. In 1988 worden al deze bottelarijen samengevoegd tot de Nederlandse Coca-Cola Bottelmaatschappij (NCCB). 
In 1992 wordt NCCB omgedoopt in Coca-Cola Beverages Nederland B.V. (CCBN). Vanwege de overname in 1999 door Coca-Cola Enterprises Inc., 's werelds grootste bottelaar van Coca-Cola producten, verandert de naam inCoca-Cola Enterprises Nederland B.V. Dit is de naam van het productiebedrijf tot op heden.

Wist je dat…

  • de karakteristieke schrijfwijze van de merknaam Coca-Cola (in het Spencerian script) in 1886 is bedacht door Frank M. Robinson, een van de vennoten van Dr. Pemberton?

  • Fanta al sinds 1960 op de markt is? En Sprite sinds 1966? 
    En Coca-Cola light sinds 1984?

  • het geheime recept van Coca-Cola veilig is opgeborgen in een bankkluis in Atlanta? Zelfs de directie van Coca-Cola in Nederland kent de formule niet, en zal daar ook nooit achterkomen. Tot op heden heeft niemand het mysterie kunnen ontrafelen, ook al wordt dat vaak geclaimd.

  • kerstmis en Coca-Cola onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. In 1931 gaf Coca-Cola de reclametekenaar Haddon Sundblom de opdracht de Kerstman opnieuw vorm te geven. Vóór Sundblom werd de Kerstman afgeschilderd als kabouter, elf of angstaanjagende gnoom, met nu eens een groen, dan weer een geel pak aan. Een goede vriend van Sundblom, Lou Prentice, stond model voor de Kerstman. Sundblom tekende een gezellige Kerstman met zijn witte baard en Coca-Colarode pak. Zijn wereldwijde bekendheid heeft de Kerstman voor een groot deel te danken aan het feit dat Coca-Cola hem vanaf 1931 is gaan gebruiken in haar kerstreclame. Ieder jaar ontwikkelt Coca-Colaeen bijzondere campagne om de magische sfeer van kerst door heel Nederland te verspreiden waarin de Kerstman van Sundblom nog steeds centraal staat. 

De Coca-Colafles

De bekende frisdrank Coca-Cola heeft een al even bekende fles, met glooiende contouren die het beeldmerk ondersteunen. Deze werd in 1915 ontworpen. De eerste Coca-Colafles dateert echter van 1899, naar een ontwerp van Hutchinson. De dop op deze fles luidde de ontwikkeling van de kroonkurk in. Om de fles te openen moest men de stop naar binnen duwen. Het ‘pop’-geluid dat daarmee gepaard ging leidde tot de bijnaam ‘soda-pop’. Van 1900 tot 1916 werd Coca-Cola geleverd in een rechte fles. Klik hier voor een overzicht van de geschiedenis van de 0,2L contour fles.